Home

Nieuws 93 x bekeken

Handel en teelt akkoord over promotie

Zoetermeer – Teelt en handel stemden op de sectorcommissie groenten en fruit dinsdag in met een groot aantal promotieprojecten.

Zo kwam er alsnog een akkoord voor de driejarige verlenging van de vruchtgroentecampagne in Duitsland; kosten 1,8 miljoen euro. Verder kwam er groen licht voor een verlenging van de zachtfruitcampagne 2x2 zomerfruit ter waarde van ruim 200.000 euro. Deze campagnes komen tot stand met collectieve middelen via het Productschap Tuinbouw (PT).

Daarnaast komt er middels collectieve PT-fondsen geld voor een project om een nieuw preiconcept te ontwikkelen, komt er een assortimentsonderzoek voor tomaat in Duitsland en Verenigd Koninkrijk en werd ingestemd met het inzetten van gereserveerde gelden voor Floriade 2012.

Discussie ontstond over de financiering van de campagne voor specialties. Vertegenwoordigers van de teelt wilden alleen instemming met een eenjarige financiering in plaats van twee. Volgens de handel is de uitstraling van deze campagne uiterst belangrijk voor de glastuinbouw. Handel draagt juist relatief veel bij aan deze campagne.

Ook besloot de commissie dat er voldoende draagvlak is voor invoering van een extra heffing voor auberginetelers voor extra promotie en marketingactiviteiten. De besluiten weerspiegelen volgens handel en teelt de sterkere focus van de sector op marketing, ook binnen het PT.

Of registreer je om te kunnen reageren.