Home

Nieuws 84 x bekeken

Consument weinig bewust van duurzame bloementeelt

Slechts 10 procent van de consumenten weet van het bestaan van gecertificeerd duurzame snijbloemen en planten.

De sector doet zichzelf daarmee ernstig tekort, aldus het Belgische ontwikkelingsagentschap BTC.
De wereldwijde markt voor snijbloemen en planten vertegenwoordigt een waarde van 30 miljard euro. Europa en de VS vormen de belangrijkste afzetmarkten. De productie beweegt zich sinds de jaren '90 van het Noordelijk naar het warmere en qua arbeidskosten goedkopere Zuidelijk Halfrond.

Het betreft vaak relatief arme landen als Kenia, Tanzania, Ecuador en Colombia, met een gebrekkige juridische infrastructuur.

Omdat de teelt niet alleen veelal in ontwikkelingslanden plaatsvindt maar ook veel water, arbeid en gewasbeschermingsmiddelen vergt, is de sector volgens het BTC extra kwetsbaar voor kritiek. De bloemen en planten worden bovendien vaak over grote afstanden naar de topmarkten als Duitsland, Japan, de VS en Rusland vervoerd. Nederland levert met teelt en import 67 procent van de importstromen voor de EU.

De markt reageerde op de kwetsbaarheid door certificeringsschema's op te stellen met herkenbare consumentenlabels zoals Max Havelaar, Fair Flower Fair Plants en het Flower Label Program.

Daarnaast hebben vooral Engelse supermarktketens hun eigen duurzaamheidslabels. BTC schat dat 50 tot 75 procent van de geïmporteerde producten voldoen aan één of meer standaarden. Dat consumenten de labels nog nauwelijks kennen, heeft volgens BTC te maken met het gebrek aan consumentenacties.

De labels bestaan, maar worden nog nauwelijks gecommuniceerd met de eindgebruiker.

Of registreer je om te kunnen reageren.