Home

Nieuws 99 x bekeken

CBL vindt convenant duurzame merken onnodig

Leidschendam - CBL ziet niets in een convenant waarin supermarkten beloven in 2015 alleen nog duurzaam geproduceerde huismerken aan te bieden. De brancheorganisatie voor supermarkten vindt zo'n convenant onnodig.

De campagne Eerlijke Supermarkten zet zich in voor een dergelijk convenant. In de campagne participeren de politieke partij ChristenUnie en de organisaties Fairfood, Icco, Oxfam Novib, Cordaid en Stop the Traffik. Volgens het CBL, dat de actie wel sympathiek noemt, zijn er al initiatieven genoeg.
Omdat huismerken een steeds meer concurreren met A-merken uitmaken, hopen de initiatiefnemers dat uiteindelijk de hele keten verduurzaamt. De initiatiefnemers van de campagne willen dat milieubewust en diervriendelijk wordt geproduceerd, tegen eerlijke prijzen en zonder inzet van kinder- en slavenarbeid. In het manifest wordt een ondergrens gesteld.
Producten uit risicolanden, zoals koffie, thee en cacao, worden getoetst aan sociale en milieu-aspecten. Daarbij kan worden gewerkt met keurmerken als UTZ, Fairtrade en Rainforest Alliance. Om te voldoen aan milieu- en dierenwelzijneisen moeten producten biologisch zijn, of voorzien zijn van keurmerken als het Beter Leven Keurmerk, het Gras Keurmerk en het MSC-keurmerk voor vis.

Of registreer je om te kunnen reageren.