Home

Nieuws 83 x bekeken

Bloemenbureau-campagne stimuleert Nederlandse consument

De najaarscampagne voor bloemen in Nederland heeft goed gewerkt. Met de campagne beoogde Bloemenbureau Holland een positieve houding rond bloemen te creëren en de consument direct meer bloemen te laten kopen.

Uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw blijkt dat de consument positiever over bloemen is dan een jaar geleden. Eenderde van de consumenten die de campagne heeft gezien, is gestimuleerd bloemen te gaan kopen. De campagne krijgt van alle consumenten gemiddeld een 7. Een goede score In vergelijking met consumentencampagnes van merkartikelen.

De specifieke doelgroepen waarop de campagne is gericht, waarderen deze zelfs met een 8 en een 7,5. Vier weken lang voerde het Bloemenbureau landelijk actie met de campagne ‘Mooi hè… wat bloemen doen’. In de campagne zijn onderdelen uit de najaarscampagne 2009 opnieuw ingezet. De TV- en radiocommercials en het succesvol gebleken actiemechanisme waren dezelfde als een jaar eerder. Via de televisiecommercials op de RTL-zenders is de consument aangespoord naar de speciale actiewebsite te gaan, een persoonlijke boodschap achter te laten voor een dierbare die een bloemetje verdient en kans te maken op een van de 1.000 gratis boeketten.

Ook via advertenties op de social network sites Hyves, Facebook en MSN zijn bezoekers opgeroepen mee te doen. Tenslotte zijn consumenten ook met de actie in aanraking gekomen via radiocommercials op 100%NL en via actiecommunicatie bij de bloemist.

De TV-spots blijken de belangrijkste dragers van de campagne. 88 procent kent de campagne door de tv-commercials, die 266 keren zijn uitgezonden. Eenderde van de consumenten geeft aan door de commercials gestimuleerd te zijn bloemen te kopen. De campagneboodschap ‘bloemen passen bij emoties als blijdschap, geluk of verdriet’ wordt aanmerkelijk sterker opgepakt door de consument dan in 2009.

Op de vraag in hoeverre de boodschap van de campagne overkomt, geeft 82% een positief antwoord. In 2009 was dat nog 64%. Na afsluiting van een tweede campagneperiode die nu loopt in Frankrijk, Duitsland en Engeland worden eind december de resultaten bekend van vergelijkbare onderzoeken.

Foto

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.