Home

Nieuws 118 x bekeken

'Bloemenafzet supermarkt groeit slechts langzaam'

Aalsmeer - De afzet van bloemen en planten in supermarkten neemt veel langzamer toe dan enkele jaren geleden verwacht.

Een echte aardverschuiving in de toekomst lijkt ook onwaarschijnlijk. Dat zegt Mark-Jan Terwindt, manager van FloraHolland Connect. Op de prijsvorming heeft de trage verschuiving volgens Terwindt tot nu toe geen noemenswaardige impact.

Het percentage bloemen dat via de supermarkt wordt afgezet ligt in Nederland volgens het Productschap Tuinbouw rond de 20 procent. In Engeland is dit 50 procent. Dat komt volgens Terwindt vooral omdat de Britse welvaart later is gestegen.

"Nederlandse telers specialiseren zich steeds meer op een marktsegment. Voor telersorganisaties individueel kan het supermarktkanaal dus in belang zijn toegenomen. Het beeld van enkele jaren geleden, toen in analyses over de markt nog veel aandacht ging naar een afzetverschuiving, is gewijzigd." Telers vreesden de afzet soms, omdat slechts enkele supermarktorganisaties de Europese markt beheersen. Daarmee zouden partijen als Carrefour en Ahold hun macht kunnen aanwenden om partijen tegen elkaar uit te spelen en dus lage prijzen op te leggen. Bovendien wordt in de AGF-sector wel geklaagd over desinteresse van supermarkten in een goede presentatie van het versschap.

Supermarkten dragen volgens Terwindt bij aan het nog altijd groeiende volume bloemen en planten dat wordt verkocht. "Men koopt in de supermarkt niets om te rouwen en trouwen, zeg maar. In die zin concurreert de supermarkt niet zozeer met de bloemisterij en markt als verwacht. We zien ook dat supermarkten de bloemen beter gaan presenteren."

Of registreer je om te kunnen reageren.