Home

Nieuws 171 x bekeken

ABN Amro: meer marktgericht investeren

Amsterdam - Tuinders moeten meer marktgericht investeren in zaken als smaak, duurzaamheid, service, verkoopconcepten en marketing.

Dat schrijft ABN Amro in het rapport ‘Marktgericht investeren in de glastuinbouw’. In het rapport schrijft de bank in het algemeen weinig ruimte te zien voor grote investeringen in vergroting van de productiecapaciteit.

Volgens ABN Amro behelst een concept veel meer dan een eigen stijl pot, logo en etiket. Een concept is volgens de bank vooral het voeren van de regie in de keten. Voor supermarkten en winkelketens wordt het voeren van een huisstijl of private labeling steeds belangrijker. De tuinbouw heeft hiermee slechts beperkt ervaring, en kan leren van concepten buiten de tuinbouw.

Als succesvol voorbeeld noemt de bank Greenbalanz. Het bedrijf maakt een duurzaam merk orchidee dat wordt geproduceerd voor de meer luxe tuincentra. Het bedrijf teelt vrijwel klimaatneutraal door het gesloten kassysteem Kas zonder Gas, en heeft het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen teruggebracht. De innovatiedrang noopt tot verdere groei van bedrijven door overnames of nieuwbouw.

Over de optimale bedrijfsgrootte wordt gediscussieerd in met name de groenteteelt, aldus ABN Amro. Vanwege het wankele marktevenwicht is in de groenteteelt noch sierteelt veel ruimte voor uitbreiding van de productiecapaciteit. ABN Amro blijft ervan overtuigd dat beperkte schaalvergroting mogelijk is mits de kwaliteit van het management en de informatiesystemen meegroeien met de productie.
Vanwege een groter risicobewustzijn bij kopers en banken, opereren kopers voorzichtiger en worden meer eigen middelen ingebracht bij een transactie. Dit heeft een prijsverlagend effect op de aankoopprijs. Een bedrijfsovername waarbij het management niet wijzigt en de financiering wordt gekweten, vindt de bank onwenselijk voor herstel van de sector.

Een doorstart na een faillissement met hetzelfde management leidt tot oneerlijke concurrentie en frustreert de marktwerking. De ondernemer krijgt hierdoor kunstmatig een lagere kostprijs.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.