Commentaar

1613 x bekeken

‘Voorkom dat GPS-systeem roofgoed wordt’

Het gebruik van gps-navigatiesystemen in trekkers en zelfrijders is gemeengoed. En daarmee neemt ook het risico toe dat het dievengilde de populariteit van de kostbare navigatiesystemen op het platteland ontdekt. Dat vraagt aandacht van boeren en loonwerkers, maar ook van leveranciers.

In 2014 vond de eerste geregistreerde inbraakgolf plaats van gps-navigatiesystemen bij boeren in Flevoland. Nu is het weer raak. Vorige week verdwenen twee gps-systemen uit de trekkers van een boer uit Woensdrecht. Afgelopen weekend werden bij nog eens vier boeren op Tholen de gps-navigatiesystemen uit hun trekkers gestolen.

In de meeste gevallen gaat het om geavanceerde versies van fabrikant John Deere. Die zogenaamde stuurautomaten kosten circa € 15.000 per stuk en zijn hierdoor kennelijk interessant voor het dievengilde om in het zwarte circuit te verpatsen. Maar ook omdat de gegevens gemakkelijk kunnen worden gewist en het navigatiesysteem vervolgens gewoon op een andere trekker kan worden geïnstalleerd. Het systeem op afstand blokkeren, zoals bijvoorbeeld bij smartphones kan, is niet mogelijk.

‘Kwetsbaar en kostbaar systeem’

De boerenpraktijk wordt steeds afhankelijker van gps-navigatie, waardoor de gevolgschade van diefstal aanzienlijk kan oplopen. Bijvoorbeeld omdat een urgente bespuiting niet meer kan. De hele keten, van fabrikant en leverancier, tot eindgebruiker, moeten zich daarom inzetten om te voorkomen dat het roofgoed wordt. Want als het eenmaal roofgoed is, dan wordt het systeem kwetsbaar en veel te kostbaar.

Of registreer je om te kunnen reageren.