Redactieblog

765 x bekeken 1 reactie

‘Pr voor boer werkt het best door boer zelf’

Boeren voelen zich vaak onbegrepen door kritische burgers, politieke partijen en helemaal door organisaties die niets anders willen dan een flinke krimp van de veestapel.

Kritiek is niet voorbehouden aan de veesector, daar kan de akkerbouw ook over meepraten. Denk maar aan de discussie over glyfosaat en neonicotinoïden in gewasbeschermingsmiddelen. Gewasbescherming klinkt natuurlijk hartstikke positief. Maar als dat gebeurt met middelen die bij nader inzien ook negatieve bijwerkingen hebben, helpt het niet om dat te verbloemen via mooie woorden of het te ontkennen.

Hetzelfde geldt voor de voortdurende verbetering van de productiviteit van dieren zoals melkgift en aantal biggen. Daar zitten ook keerzijdes aan voor bijvoorbeeld diergezondheid als het doorslaat in puur economisch denken. Burgers denken bij dieren niet aan de economische voordelen, maar bekijken het vanuit hun eigen emoties. En dat is voor menig boer lastig om mee om te gaan.

Boer moet ook zelf wat doen

Het thema public relations (pr) kwam ook nadrukkelijk aan de orde tijdens een avond van het CDA en LTO Noord in de Achterhoek over ‘Boer zijn en boer blijven!’. De keten moet pr van de land- en tuinbouw oppakken en voor het benodigde geld werd ook gewezen naar de Rabobank. Die was in de zaal vertegenwoordigd door spreker Ruud Huirne, directeur Food en Agri. Andere sprekers waren CDA-Kamerlid Jaco Geurts CDA en personal coach Paulien Hogenkamp. Van alle drie kwam eigenlijk dezelfde boodschap retour: voor het verbeteren van het imago zullen boeren ook zelf wat moeten doen.

Huirne benoemde de spagaat tussen concurreren op de (wereld)markt en maatschappelijke acceptatie, maar gaf tegelijk aan dat het duurzamer moet en kan. “Ga in de gemeenteraad door je te melden bij een politieke partij”, zei Geurts. “Sluit je niet op in je werk en richt je energie op de zaken waar je invloed op hebt”, aldus Hogenkamp.

Open dagen

Er gebeurt al veel via bijvoorbeeld open dagen, kom in de stal, kas, op het land enzovoort. De boer moet het vooral ook zelf doen en laten zien. Pr voor de boer werkt toch het best met een goed onderbouwd verhaal door de boer zelf.

Eén reactie

  • hamminga

    vind een trouwring in je mesttank en ga via social media op zoek naar de eigenaar, mijn bescheiden mening is dat dit geweldige PR was voor de landbouw. het hoeft niet alleen te gaan over de dingen die je beroepsmatig doet, ook hoe je als mens in je omgeving omgaat.

Of registreer je om te kunnen reageren.