AH-boycot is vooral symboolpolitiek - Foto: Bert Jansen AlgemeenOpinie

‘AH-boycot is vooral symboolpolitiek’

Gelders gedeputeerde Jan Jacob van Dijk (CDA) slaat Albert Heijn bij het boodschappen doen even over.

Van Dijk is boos, omdat Ahold Delhaize lagere prijzen afdwingt bij leveranciers. Hij raakt een gevoelige snaar: boeren als moderne horigen overgeleverd aan de oppermachtige supermarkt. Op platforms en sociale media klinkt verontwaardiging.

Van Dijks bericht volgt op de presentatie van de CDA-nota ‘Een Eerlijke Boterham’, 2 dagen eerder. CDA waarschuwt voor een kaalslag in de land- en tuinbouw als er er geen tegenmacht wordt georganiseerd tegen inkooporganisaties van supermarkten. Toeval? Nee, dit is politiek. De actie van Van Dijk is zelfs symboolpolitiek.

Gesprekken gepland LTO en Ahold Delhaize

Toch krijgt hij steun van Cees Veerman en LTO Nederland. Die laatste eist garanties van Albert Heijn dat de fusie niet tot extra prijsdruk mag leiden. In bedekte termen zegt Ahold Delhaize dit toe. De aangekondigde gesprekken gelden slechts voor de grote internationale leveranciers, niet de boeren en tuinders. Vrijdag 9 september is er wel een ontmoeting met LTO.

Misschien is het goed om de afspraken uit 2013 er nog even bij de pakken, destijds óók naar aanleiding van een afgekondigde korting. Boer en supermarkt versterken elkaar, bleek toen het credo. Boeren en tuinders moeten meer rechtstreeks en in gesloten samenwerkingsvormen met supermarkten gaan werken. Zoiets zal er nu ook wel uitkomen.

Beheer
WP Admin