Commentaar

976 x bekeken

'Inspelen op online-markt'

Niemand wil een V&D zijn: een bedrijf met een mooie winkel, op een A-locatie, maar met een ietwat gedateerd assortiment en uitstraling. En bovenal: de slag online gemist!

Supermarkten oriënteren zich volop op die onlinemarkt. Trendwatchers voorspellen al jaren dat de consument in de toekomst thuis zijn boodschappen doet. Nu betreft het misschien alleen nog houdbare producten, straks gaat het óók om vers.

Grote kansen voor versmarkt

Albert Heijn lijfde niet voor niks Bol.com in, om expertise in huis te halen. Omgekeerd stappen internetplatforms als Amazone, Google en Alibaba in voeding. De nieuwkomers hebben de ‘ballast’ van fysieke winkels niet. Zij zien grote kansen voor de versmarkt.

Een prikkelende stap komt uit China. Chinezen kunnen vanaf nu in de webwinkel Hollandbuy op Alibaba rechtstreeks voedsel kopen in Nederland. Het product wordt aan huis geleverd.

Positief imago Nederlandse producten

In Hollandbuy werken een aantal agrifoodbedrijven samen. Het assortiment is nog beperkt, maar versproduct behoort straks tot de mogelijkheden. Hollandbuy speelt in op het positieve imago van Nederlandse producten. De eerste bestellingen zijn al binnen.

Elke ondernemer moet over deze ontwikkeling nadenken. Misschien nog niet voor de afzet nu, maar anders voor die van morgen. Hoe kan/moet hij daar nu op inspelen? Dat de wereld verandert, staat vast.

Of registreer je om te kunnen reageren.