Commentaar

2358 x bekeken 2 reacties

'Greenpeace overschreeuwt zichzelf'

'Red de bij, maak de supermarkt gifvrij.' Met die slogan is Greenpeace de retail te lijf gegaan.

De actie heeft alle ingrediënten die campagnes van een club als Wakker Dier succesvol maakten: een aaibaar symbool (de bij), gezwollen taalgebruik ('dode bijen, gewoon door Albert Heijn'), pakkende radioreclamespotjes (goedkoop) en een duidelijke vijand (supermarkten). Geen twijfel waar de milieuorganisatie haar inspiratie vandaan heeft.

Doel actie zeer onduidelijk

Maar Greenpeace overschreeuwt zichzelf. Anders dan bij de dierenbeweging is het doel van deze actie erg onduidelijk. De bij is als symbool gekozen. Vanuit pr-oogpunt handig, de bij is een 'aaibaar' dier. Maar de meeste gewasbeschermingsmiddelen die in Nederland gebruikt worden, hebben niks met bijen of andere insecten te maken. Dat zijn herbiciden of fungiciden. Ironie wil trouwens dat de bij al een machtige 'vriend' heeft: Bayer. De chemiereus heeft zelfs een heus 'Bee Care Center'.

'Kritische blik prima'

De link tussen de bijenstand en bestrijdingsmiddelen is verre van opgehelderd. Brancheorganisatie Nefyto wijst er op dat het aantal bijen zelfs toeneemt, de laatste tijd. Het is goed dat er vanuit de maatschappij kritisch wordt meegekeken als het gaat om gewasbescherming. Maar in deze campagne ligt het er té dik bovenop, wordt de consument té slecht geïnformeerd en is het doel te onduidelijk. Daar schiet niemand iets mee op.

Laatste reacties

  • geen boer

    wat wil je, het is een betaalde pressiegroep. Hun activiteit is activisme, dat staat bij 'beroep' op hun salarisstrook. En aangezien geldschieters de eigenschap hebben waar voor hun geld te willen zien is dat precies wat ze doen: protesteren en aandacht vragen. Waarvoor en waarom, dat maakt helemaal niet zo veel uit. Wanneer de hypotheek maar afgelost kan worden.

  • martienkroon

    populisme onder de NGO's

Of registreer je om te kunnen reageren.