Een van de doelen van Wakker Dier: meer ruimte voor dieren, zowel binnen als buiten.</p> <p><em>Foto: Herbert Wiggerman</em> AlgemeenOpinie

‘Wakker Dier heeft gelijk’

Wakker Dier beschouw ik als een tegenstander van de boer. In haar doelstelling staat: het bestrijden van de bio-industrie en voor de dieren volop ruimte voor natuurlijk gedrag.

De doelstelling voor de komende jaren is de consumptie van vlees met 25% te laten dalen. De dieren moeten dus voldoende ruimte hebben, buiten en binnen. Ze moeten leven in een zo natuurlijk mogelijke omgeving. Er mogen geen dieren geëxporteerd worden, want internationale transporten moeten worden verboden. En zo kan ik nog wel even doorgaan met hun doelen.

Mens woont als kip in kooi

Wat Wakker Dier vergeet is dat de tijden zijn veranderd. De stichting wil de dieren laten leven zoals vroeger, maar ze vergeet dat vroeger voorbij is. Mensen leven toch ook niet meer als voorheen? Kijk naar de steden met de grote flatgebouwen. Mensen wonen er als kippen in kooien, die voor kippen zijn verboden. Voor mensen komen er steeds grotere steden met gestapeld wonen en wordt de afstand tot de natuur steeds groter.

Iedereen wil stukje vlees op bord

Wakker Dier heeft oogkleppen op. Ook vergeet ze dat de bewoners van flatgebouwen vaak krap bij kas zitten en ook wel eens een stukje vlees op hun bord willen. Dat kan bij de lage productiekosten van nu. Dat verandert als Wakker Dier haar plannen uitvoert. Dan kan de minderbedeelde, zoals de bijstandsmoeder, geen vlees meer kopen. Maar dat zal dan ook wel de bedoeling van Wakker Dier zijn. Het dier staat op nummer 1 en de mens op een nummer daarna, zo maak ik op uit hun doelstelling, strategie en beleid.

Dat verbaast me niet. Ik heb ook niets gelezen over de boer en zijn inkomen. En of die nog wel vlees op zijn bord kan kopen als de plannen van Wakker Dier doorgaan.

Meer draagvlak voor duurder vlees

Toch heeft Wakker Dier op één punt het gelijk volledig aan haar kant. Ze wil de prijzen van vlees verhogen en kiest daarvoor de supermarkten. Die verkopen het vlees aan de consument en zij zijn het die kunnen zorgen voor een hogere prijs. De campagne van Wakker Dier is volledig gericht op het verbeteren van het winkelaanbod en het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor duurder vlees.

Daar kunnen we het alleen maar mee eens zijn. Als de consument meer betaalt, kan de boer een hogere prijs voor zijn product krijgen. We zien dat onze eigen vlees- en zuivelverwerkers daarin niet slagen. Ze worden uitgemolken door de supermarkten.

Hogere supermarktprijs in beurs van boer

Daarom heeft Wakker Dier gelijk. De supermarkten kunnen zorgen voor hogere prijzen. Aan onze vertegenwoordigers in coöperatieve en particuliere kring de taak om een fors deel van die hogere prijs in de beurs van de boer te krijgen.

Beheer
WP Admin