Redactieblog

1537 x bekeken 1 reactie

'Op bezoek bij etalagebedrijf voor landbouwsector'

Educatieve bedrijven, zoals 'Koe en Jij' in Groningen, zijn het visitekaartje van de landbouw. Ze verdienen support.

Ik was vanmiddag met twee groepen eerstejaars studenten op bezoek bij ‘Koe en jij’. Dat is een melkveebedrijf in Ten Boer, noordelijk van Groningen. Een gewoon melkveebedrijf, 200 koeien, krap 100 hectare, technisch niet voorlijk, maar ook niet achterlijk. Het bijzondere van het bedrijf zit al in de naam ‘Koe en jij’. Naast het melkveebedrijf is er namelijk een mooie ontvangstruimte, waar ik gemakkelijk met 40 studenten terecht kan. En ze hebben een boerin die in staat is het verhaal van de melkveehouderij te vertellen. Je kunt er ook een workshop koemelken volgen, of iets met teambuilding meemaken. Maar daar is het ons niet om te doen.

Tijdens studie minstens één keer naar de boerderij

Ik vind het belangrijk dat studenten in elk geval één keer tijdens hun studie op een boerderij komen, om ze een idee te geven van de omvang, de activiteiten en de zorgen. En om rare stadse en parlementaire verzinsels over kalf bij de koe op voorhand de kop in te drukken.

'Een student merkte op dat hij nooit had geweten dat een koe zo groot is'

Onderschat het nut van zo’n bezoek niet. Een student merkte op dat hij nooit had geweten dat een koe zo groot is. Een ander verbaasde zich over de hoeveelheid digitale techniek, van voerautomaat tot automatische separatie, en dat terwijl de boerin juist benadrukte dat hun bedrijf niet erg gecomputeriseerd is.

Het is overigens niet alleen maar kijken wat de studenten doen, ze moeten ook een opdracht maken. Ze moeten op papier zetten hoe de relaties van dit bedrijf met de buitenwereld eruitzien. De buitenwereld verdeeld in lokaal, regionaal, nationaal en wereld.

Op fietsafstand van de stad

Ik kom graag bij ‘Koe en jij’, ook al omdat ze op fietsafstand van de stad zitten. De meeste studenten regelen voor dergelijke ­bezoeken liever een auto. Ik snap dat ergens wel, de gemiddelde studentenfiets is geschikt om naar de kroeg te fietsen, maar minder voor lange-afstandstransport. Volgend jaar zal ik een extra onderdeel in de opdracht opnemen dat hun verplicht op de fiets te gaan.
Het bedrijf heeft inmiddels een groep gevormd met andere boeren met educatieve voorzieningen. Vooreerst nog in Noord-Nederland, maar dat kan groeien. Ze hebben al een website in de lucht: deboeropnoord.nl.

Sponsorgeld en beetje Europees geld

Een van de studenten vroeg of ze voor dergelijke educatieve toestanden, rondleidingen, inleidingen en open dagen geld kregen van ‘hun’ organisatie. Nee dus, wat sponsorgeld en een beetje Europees geld – een Leader-bijdrage in de bouw van de ontvangstruimte, dat was alles. En natuurlijk wat geld van de bezoekers, in dit geval de universiteit.

Die student had heel goed door hoe belangrijk dit soort etalagebedrijven zijn voor de landbouwsector. Wat mij betreft mogen de organisaties achter de landbouw daar wel eens wat beter aan denken, en er wat aan doen ook.

Eén reactie

  • agratax(1)

    Dirk dat dit initiatief posietief is voor boer en maatschappij zijn we het snel eens. Dat het goed zou zijn dat er over het landvedeelt meer van deze acties komen hartstikke goed plan. Ik vind het educatief heel goed wat je doet, maar niet al jouw collega's op andere universiteiten zijn zo met het buitengebied en zijn bewoners behebt als jij. Dat het begrip voor de boer weer terug moet komen is duidelijk als we de onnozele regelgeving van uit Den Haag bekijken. Hiervoor moet inderdaad de "nieuwe" generatie leiders via acties als deze uit hun slaap worden gehaald.

Of registreer je om te kunnen reageren.