3032 x bekeken 13 reacties

'Waarom het goed is als boeren de stad in gaan'

Hannah Jansen
Boeren en (een deel van de) burgers botsen over dierenwelzijn. We zien dat nu met de discussie over kalveren. Dit is geen incident, volgens Hannah Jansen. Tijd voor een rechtstreekse dialoog.

Melkveehouders reageerden geschrokken vorige maand: had de Tweede Kamer echt besloten dat koe en kalf na geboorte langer bij elkaar moesten blijven? Omwille van het dierenwelzijn? Terwijl het voor melkveehouders duidelijk is dat kalveren juist minder stress en minder kans op ziektes hebben als ze direct na geboorte worden gescheiden. Waarom dan deze uitspraak? In tweede instantie waren melkveehouders vooral laconiek. De uitspraak kwam voort uit emotie, zo dacht men.

Er komt nu een plan van aanpak en uiteindelijk zal het waarschijnlijk wel loslopen. Maar onderhuids blijft het broeien. De uitspraak is namelijk exemplarisch voor de kloof tussen politiek/consument en 'platteland', een communicatieprobleem kortom tussen twee totaal verschillende belevingswerelden. En die kloof is niet zomaar gedicht, alle open boerderijdagen ten spijt.

Geen incident

Deze uitspraak is niet iets om laconiek over te doen. Ten eerste is het geen incident. Er komen potentieel meer van dit soort uitspraken. Denk aan de koe in de wei, hogere btw op vlees, etc. En steeds zal de boer zich moeten verdedigen, met alle kosten van dien.

Ten tweede is imago wel degelijk belangrijk. De boer staat er bij consumenten niet altijd goed op. Beelden van plofkippen en megastallen zijn debet aan het imago. Terwijl dat beeld voor veel boeren geen opgeld doet. "Ze begrijpen ons gewoon niet", denken veel boeren dan en gaan door met hun werk. Maar laconiek doen over de zorgen van de consument voldoet niet: uiteindelijk komt dat als een boemerang terug.

Ten derde: de consument bepaalt uiteindelijk. Met de portemonnee in de supermarkt of met de partijen die zij steunen: de consument bepaalt. En dat is iets om altijd rekening mee te houden.

Wantrouwen

Er zijn drie sentimenten om rekening mee te houden. Allereerst: De consument voelt wantrouwen tegenover zijn voedselbron.

Jarenlang woonde ik in de stad en ik observeerde een 'unheimisch' gevoel over waar ons voedsel vandaan komt. Je moet vertrouwen hebben in de producent en in de leverancier. Vertrouwen dat ze je geen zooi voorschotelen en dat jouw voedselkeuze verantwoord is. Ondanks veel goede intenties voelen consumenten zich steeds op het verkeerde been gezet. Denk aan het akkefietje rond de 'puur & eerlijk'-producten van Albert Heijn. Een jaar geleden bleken die helemaal niet zo puur en eerlijk te zijn. De marketing bleek niet in overeenstemming met de werkelijkheid.

Machteloosheid

Tweede sentiment is machteloosheid. Wie moet de consument nog geloven? En wat kunnen ze doen? De meeste mensen hebben geen tijd of goede informatiebronnen om over al hun voedsel alles te weten te komen. Om hoofd te bieden aan de machteloosheid, gaan ze af op keurmerken of liken een Facebook-campagne van Wakker Dier. Maar onderhuids blijft dat gevoel dat ze geen echte invloed hebben.

Sympathie

Het goede nieuws: De consument heeft óók veel sympathie voor het platteland.

Het beeld van de consument van het boerenbedrijf is niet alleen negatief. Denk aan het succes van Boer zoekt vrouw. Ook is er het (romantische) beeld van koeien en lammetjes in de wei. Het zijn kansen om meer sympathie te creëren.

Wat kan de landbouwsector doen?

Lobby/campagne richting consumenten. Organisaties als Wakker Dier, FoodWatch en Partij voor de Dieren hebben ijzersterke publiekscampagnes. De landbouw is in zijn communicatie behoorlijk op zichzelf gericht. Hier valt een wereld te winnen: vertel een beter verhaal! Inspelen op 'lokaal'. Boeren kunnen veel meer uit deze trend halen, door hun producten duidelijk als Nederlands te positioneren. Dit kan zelfs positief impact hebben op de prijs. Bied meer kennis en ga het gesprek aan met consumenten. Waarom niet een rechtstreekse dialoog? Op die manier ontstaat er onderling meer begrip. En maak dat gesprek zichtbaar voor de buitenwacht, zodat ook zij het kunnen horen.

Ik hoor u denken: ik heb hier toch helemaal geen tijd voor. Natuurlijk is de landbouw druk met de dagelijkse praktijk, fosfaatrechten en dalende melkprijzen. Maar uiteindelijk is de consument de klant. En dat is niet iets om te gemakzuchtig aan voorbij te gaan.

Hannah Jansen Morrison is communicatiestrateeg en schrijver.

Laatste reacties

  • WGeverink

    Niet zo lang geleden konden geinteresseerden van buiten de landbouw meekijken en discussieren op de AGD en Boerderij site. Nu het een betaalde site is geworden is het alleen nog maar boeren onder elkaar en haalt de consument de informatie op andere plekken zoals de sites van telegraaf en wakker dier.

  • vandenbrandcv1

    Het valt me tegen dat Hannah niet waarneemt dat een kalf geen mens is en ook de voedingseigenschappen van een mensenbaby is en dat er daarom waarschijnlijk meer aan voorlichting gedaan moet worden. Er is evenmin een probleem met het welzijn van kalfjes. Het rijk heeft tot op de cm bedacht hoe de huisvesting zou moeten zijn.
    Wakker Dier en dat soort organisaties kopen voor een drol advertentieruimte in de sociale media waarna ze met een probleem een aanval doen op het schuldgevoel van de burger. Op dit moment adverteert Dier & Recht op facebook met een petitie tegen het doodspuiten van gezonde kalfjes.

  • Can

    Machteloosheid , dit is de producent , de boeren dus .
    Deze weet eigenlijk niet waar zijn product terecht en waar hij verantwoording denkt te moeten afleggen .
    De klant , de consument koopt meestal in een winkel .
    De boeren verkopen aan ?
    Niet een winkel dus !
    Wie is de klant ?
    Sympathie , dus terug naar het land van Bartje .
    Realiteit is anders , de niet boeren onder de bevolking , onze "klanten " worden bespeelt !
    Alles wordt geteeld of geproduceerd volgens eisen waar iedere producent zich aan moet voldoen .
    Met extreme video's etc wordt er ingespeeld op iedereen die niet boer is .
    Dat dit kan en mag , heb weinig begrip voor.
    Dat de boer dit goed moet praten dus ook ook niet.
    Er zijn al zoveel dingen bedacht om onderscheid te maken in de markt etc
    Er moet een keer vertelt worden op een reeële manier hoe alles werkt .
    Zonder alle flauwekul er om heen .
    Een dialoog ?
    Gewoon hoe het werkt, vlees komt van een beest dat geslacht is.
    Aardappel komt uit het land.
    Tomaten etc.
    De mensen staan te verder van de werkelijkheid af.
    Maar het hele handel systeem ,zit anders in elkaar ,
    En dat de boer dit moet oplossen , is niet terecht.
    Deze is degene die er het minst aan verdient en krijgt het meest voor zijn
    Kl..t .n of donder

  • YOMI

    Zeker is een goed imago belangrijk en fijn.

    Maar hoe raar het ook mag klinken, ook al zouden alle boeren een slecht imago hebben, dan nog zouden mensen vlees, groente, vis, fruit, zuivel blijven eten. Want hoe je het ook went of keert..de mensen moeten en willen iedere dag weer eten.

  • Kaiser

    Boeren moeten de stad helemaal niet ingaan Het moet andersom, de stedeling moet de boer op.

  • josrodenburg

    tja als je je boerderij open stelt komen er alleen maar positieve berichten en blije gezichten, kortom dat zijn de mensen die al begrip hebben voor de boer. de grote klagers zijn te lui om naar een boer te gaan en te vragen hoe het er aan toe gaat en waarom het zo werkt.

  • John*

    andere partijen zoeken de stedelingen ook op. die komen niet bij vin of wd op kantoor. In de stad wordt de publieke opinie grotendeels gevormd. Dus het lijkt mij niet meer dan logisch om de stad in te trekken en onze boodschap te verkondigen. en dan niet als een protest. maar een boodschap als: dieren hebben t goed op het platteland. laagste uitstoot per kg product en er dan bij vertellen hoe we dat berijken. er zijn mooie posters gemaakt met hoe wij werken. Die hangen nu bij een enkele zichtstal maar zou het niet veel mooier zijn als deze bij de supermarkt hangen? ook supermarkten moeten transparanter worden anders gaan ze marktaandeel verliezen aan streekwinkels en bezorgservices van producten met een verhaal :)

  • alco1

    De landbouw moet eens een keer een echte belangenbehartiger hebben.

  • koppelman

    De boeren moeten eens achter en naast elkaar gaan staan en niet een mentilatijd van de een zijn dood is een ander zijn brood met zijn allen kun je nog een keer zeggen en uitvoeren tot hier en niet verder.regels de niet op waarheid berusten of door m thieme wakker dier enzv´vallen hier hier natuurlijk ook onder.

  • agratax(1)

    Ik denk dat Hannah een denk fout maakt als ze spreekt over wat de consument in dezen wil. Het gaat over onze beleidsmakers die vooral werken voor de verkieizngen (gemiddeld iedere 3 jaar) en het niet verliezen van stemmen aan de kleine 1 onderwerp partijen die zich bezig houden met onderbuik gevoelens. Het gevolg is dat er constant via de PvdD dit soort onderwerpen op de agenda komen en terwille van de angst op verlies bij de komende verkiezingen gaan de dames en heren accoord met dit soort wetsvoorstellen. De consument, zo die al bestaat, heeft hier part nog deel aan. De consument heeft meer zorgen over het al dan niet verkrijgen van een starterswoning of hoe verder na ontslag. De kalveren en de fosfaat baart hem echt weinig zorgen, maar Den Haag kan met deze "onbelangrijke" items in de Grachtengordel scoren en de echte problemen (vluchtelingen, Europese Unie et.) op de lange baan schuiven. Behoeven meer studie en voorbereiding , het excuus is goed.

  • koeboertje

    Promotie en reclame voor het product wat wij met veel zorg maken moet bovenaan op onze agenda komen te staan , maar op de FC vergaderingen hoor ik altijd nog weer reacties van leden waarom er zoveel geld aan reclame besteed wordt , ...triest

  • mtseshuis

    Als RFC écht wat wil doen, moet ze boeren financieel ondersteunen die de consument wil laten zien wat ze doen en waarom.
    Reclame is meer van hetzelfde, wie gelooft daar nu in... Vandaag is het Campina wat je eten moet en morgen Danone en overmorgen ALpro soja, schiet niet op..
    De mensen die hier op de boerderij komen kijken staan versteld van wat er op een boer af komt en wat hij/zij over heeft voor z'n vee en land. Dit moet nog veel meer gebeuren en niet alleen met open dagen en schoolklassen, gewoon laten zien wat je doet.
    Alco's verhaal klopt ook gewoon: Een échte belangenbehartiger zijn we nodig, niet een praatpaal van de overheid en een paar actiegroepen, die het beste voor hebben met de landbouw maar verder ook maar weinig consequent doen..

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.