Riskante gezondheidsclaims- Foto: Michel Zoeter AlgemeenOpinie

‘Riskante gezondheidsclaims’

Iedere ondernemer is zijn of haar verdienmodel gegund. Maar met gezondheidsclaims zoals met A2/A2-melk moet je oppassen. Die kunnen als een boemerang terugslaan op de de hele voedingsbranche.

Sinds kort is er veel aandacht voor melk met een naar verluidt afwijkende eiwitstructuur (A2/A2-melk). Deze wordt nu via supermarkten verkocht met de even vage als ongrijpbare boodschap dat het ‘voor sommige mensen makkelijker te verteren is’ dan melk met het eiwit A1. Men speelt hiermee in op de angst voor allergie bij een kleine groep, en op het wantrouwen van een veel grotere groep tegen alles wat met gangbare veehouderij te maken heeft.

Wantrouwen jegens voedselindustrie

Niet voor niks plugden de slimme marketeers van de A2-melk hun product als ‘oermelk’. Een nikszeggende kreet, want er is niks ‘oer’ aan deze melk. Maar mensen met vage anti-gevoelens tegen alles wat modern is, lusten er wel pap van. Het is als met het speltbrood en in zekere zin ook de biologische voeding: consumenten wantrouwen ‘de voedselindustrie’. Ze vallen voor producten met het aureool van heel vroeger en zien dat als gezond.

Iedereen mag nichemarkten ontwikkelen. Gruttomelk, Beter Leven vlees, weidevogelkwark en streekeigen bier. Allemaal met een plausibel verhaal over product of productiewijze. Maar wie zijn afzet stoelt op bewust vaag gehouden, ongefundeerde gezondheidsclaims, is riskant bezig. Vroeg of laat gelooft de klant het niet meer.

Beheer
WP Admin