Redactieblog

2194 x bekeken 2 reacties

'Landbouw in de media: meerdere waarheden'

De media hebben veel gebracht en ik wil ze ook niet missen. Maar het woord is slechts een woord. Meestal zijn er meerdere waarheden.

Je kunt geen dag zonder: kranten, televisie en de smartphone met Facebook, tweets en apps, noem maar op. We weten steeds meer; sneller, veelzijdiger, video’s en plaatjes voor nog snellere verbeelding. Hoe weet je dan dat je goed bent geïnformeerd? Sinds Stapels dikke duim, zegt zelfs de toevoeging wetenschappelijk niet zoveel meer. Of er staat bij: uit betrouwbare bron. Dan moet je dat ook maar aannemen.

'De zender heeft een bepalende invloed, verlies dat niet uit het oog'

De media hebben veel gebracht en ik wil ze ook niet missen. Maar het woord is slechts een woord. Meestal zijn er meerdere waarheden. De zender heeft een bepalende invloed, verlies dat niet uit het oog.

Hoe kunnen we nu de uitslag van de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten verklaren? Tot enkele uren voor de uitslag gaven de bookmakers Clinton nog 90%. En ik zat er ook naast, met Clinton en Trump, met de Brexit, met het Oekraïne-referendum. Kun je dan de media niet meer vertrouwen? Of doen de mensen iets anders dan ze zeggen? Ik huiver al als ik aan de komende verkiezingen denk.

'Ik zat er ook naast, met Clinton en Trump, met de Brexit, met het Oekraïne-referendum'

Ja, misschien moet ik dan wel aan mezelf gaan twijfelen als ik mijn gedachten op papier zet. Maar dan troost ik me met de gedachte dat het slechts een opinie is. Wel een redelijk consistente, hoor.

Zo denk ik ook nog steeds over het gedoe rondom de mestregelgeving. Er zijn nu vier weken voorbij sinds van Dams Europese misser. Schreef ik in mijn vorige column dat de zuivelsector nu maar eens regie moet nemen, zowaar: hij is met anderen bezig. Het duurt alleen veel te lang.

'Missie van deze column: boer, ga zenden, wees zelf de media'

Het laatste jaar lees je veel over biodiversiteit, landschap en milieu. In de pers komt de agrarische sector daar niet zo goed mee weg. Dit staat mijns inziens haaks op de werkelijkheid. De missie van deze column: boer, ga zenden, wees zelf de media. Laat zien en horen dat landschapsverbetering, toename van biodiversiteit en footprintverlaging al een waardevolle plek hebben in ieders bedrijf, passend bij de tijdgeest.

Laatste reacties

  • alco1

    Dit zeg ik al tientallen jaren tegen onze belangenbehartiger, het LTO.
    Maar steeds is het antwoordt dat ze het onderwerp niet 'te groot' willen maken.
    Een groot voorbeeld is wel het kalf bij de koe.
    LTO hoorde je niet.
    Toen een gedreven groep boerinnen wel succes boekte, reageerden hier op dit forum LTO mensen.
    Dat het heel veel beter overkwam, als de boerinnen dit deden.
    Hiermee hun eigen tekortkomingen verdoezelend.
    Als het aan hun gelegen had, dan waren we er al misschien wel mee opgezadeld.
    En dan is meestal het enigste antwoordt. "Ja de media wil het! "

  • koeboertje

    Ben het helemaal met je boodschap eens Jan .
    Wij comuniseren nog te weinig ,en als we zelf feiten naar buiten brengen is dit vele malen geloofwaardiger dan dat we dit een organisatie ,(b.v. LTO ,alco) laten doen .
    Er zijn er die dit al heel goed doen op de social media .
    Maar velen kijken en praten nog niet verder dan het hek op de eigen dam.

Of registreer je om te kunnen reageren.