Wakker Dier: vriend of vijand van boer? AlgemeenOpinie

Wakker Dier: vriend of vijand van boer?

Je hoeft het niet met Wakker Dier eens te zijn, maar hoe de stichting supermarkten aanpakt, daar kan de landbouwsector nog wat van leren.

Regelmatig zie ik op Facebook berichtjes voorbijkomen in de trant van: ‘De Wereld kan heel goed zonder Wakker Dier, maar niet zonder boeren’. Soms kan ik de frustratie die ervan afdruipt wel begrijpen. Je hoeft het ook niet altijd met Wakker Dier eens te zijn, maar wat de stichting doet, doet ze goed. Daar kunnen we als landbouwsector echt iets van leren.

Niet consument, maar super moet kiezen voor diervriendelijker vlees

Een van de grote successen is toch wel dat ze de grote supermarkten hebben kunnen overtuigen over te stappen op 1 ster-kippenvlees. Dat is echt knap en bovendien goed voor de boeren die geïnvesteerd hebben in diervriendelijkere stallen. Als je diervriendelijk vlees naast minder diervriendelijk vlees in het schap legt, legt het diervriendelijke vlees het 9 van de 10 keer af tegen het minder diervriendelijke. Maar dankzij de slimme actie van Wakker Dier hoeft de boer die op verzoek van ‘de publieke opinie’ gekozen heeft voor diervriendelijker vlees, niet meer af te wachten of de consument daarvoor ook wil betalen als deze kan kiezen. Nee, zet de supermarkten onder druk en laat hen kiezen voor diervriendelijker producten voor een hogere prijs. Ik ben benieuwd of de zuivel dat voor elkaar krijgt met weidemelk. Voor mij is dat geen onderwerp van discussie, ik weet wel dat koeien het in de stal prima voor elkaar hebben bij de doorsnee-boer. Maar als de consument weidemelk wil, moet hij er ook voor betalen.

Wakker Dier weet supermarkten te overtuigen

In Wakker Dier heeft de boer een partner die de supermarkten weet te overtuigen. Want als het van de individuele consument of de politiek moet afhangen, vergeet het dan maar. Dan moeten de koeien naar buiten en kun je in het schap concurreren met goedkopere melk zonder weidegang.

Vorige week liep ik in de supermarkt en zag ik de actie van Jumbo met lage prijzen voor vlees. En dan niet voor een week, nee, voor een heel jaar! Dus dankzij Jumbo krijgen varkenshouders ook in 2016 te maken met lage prijzen voor hun vlees. Gelukkig zag ik dat Wakker Dier hier meteen tegen ageerde. Hopelijk stopt Jumbo met deze actie en gaan de prijzen eindelijk weer eens omhoog. Wellicht toch zinvol om als sector eens met Wakker Dier te gaan praten over hoe we samen het dierenwelzijn kunnen verbeteren evenals het inkomen van de boeren die vooroplopen qua dierenwelzijn.

Slimme, gelikte campagnes

Naast dat ze het strategisch goed doen door de supermarkten aan te pakken en niet meer boeren lopen te jennen, hebben ze ook een zeer goede campagne: gelikt en slim. Ook hiermee kun je het wel of niet eens zijn en zeggen ja dat zijn excessen, maar toch goed gedaan. Ik zag pas nog een video over de melkveehouderij in de Verenigde Staten en ik moet zeggen: knap werk Wakker Dier. Leuke jongedame die aan de hand van beelden laat zien hoe het zit. Ben het er niet helemaal mee eens, maar toch goed gedaan. Kunnen we als sector iets van leren!

Ook veel goede initiatieven vanuit de sector

Doet de sector het dan slecht? Nee, zeker niet. Er zijn vele goede initiatieven, maar het kan nog beter. Met name op het gebied van publiciteit zoeken en het uitbannen van excessen in de sector zelf. In een video van Eyes on Animals is te zien hoe een chauffeur met een stok de kalveren uit de auto drijft. Dat kan echt niet meer en is koren op de molen van Wakker Dier en consorten. Bovendien is het slecht voor de mensen in de sector die het wel goed doen.

Over de goede initiatieven vanuit de sector kan ik veel schrijven, maar ik belicht er hier even drie. De Streekboer is een geweldig initiatief om lokale producten met een meerwaarde direct aan de klant te verkopen. Een tweede is Vetvice, met knuffelbox en zorghok voor respectievelijk kalf en moeder. Moederkoe likt het kalf en koe word ter plekke gemolken: stressvrij voor koe, kalf en boer! Een goed initiatief om toch tegemoet te komen aan de discussie over kalveren bij de koe, maar dan op een manier die goed is voor zowel koe en kalf als boer. Ook de Vereniging Agrarisch Natuurbeheer, LTO Weststellingwerf en Plaatselijk Belang Sonnega Oldetrijne leveren via een multimediale fietsroute een leuke bijdrage aan de communicatie richting de consument.

Beheer
WP Admin