AlgemeenOpinie

Trekker geen officieel bezit door software

GM en John Deere willen dat overheid ermee instemt dat je je auto en/of trekker niet officieel kunt bezitten, vanwege de software in de machine.

John Deere (JD) en General Motors (GM) willen dat het Copyright Office niet langer toestaat dat de Digital Millennium Copyright-wet wordt overtreden, ook niet bij uitzonderingen. Nu mag de eigenaar van een auto of trekker de softwarecode verbreken en op die manier eigenhandig of door een willekeurige monteur reparaties (laten) verrichten. Deze actie wordt gezien als inbreuk op het copyright, waar normaal gesproken een boete of gevangenisstraf voor geldt.

Dwang om dure originele onderdelen te kopen

Door met de software (internet en gps) te controleren wie je voertuig onderhoudt, kunnen GM en JD je dwingen dure originele onderdelen te kopen bij hun beschermde dealers en die het werk te laten uitvoeren. De fabrikanten willen verduidelijken dat het voertuig op je erf ‘letterlijk niet je eigendom is’, maar via de copyrightwetgeving onder beheer staat van de fabrikant.

Argumenten dat trekkereigenaar van software moet afblijven

De claim van GM gaat alleen over het copyright en de softwarecodes in hun voertuigen. John Deere legt dezelfde claim op de TL- en DR-versies. De argumenten die zij aandragen, zijn als volgt:

  • Auto’s en trekkers kunnen niet rijden als de software niet aangeeft hoe de verschillende onderdelen moeten samenwerken;
  • De software die aangeeft hoe alle onderdelen moeten werken, heeft specifieke codes voor het voertuig;
  • Deze codes zijn onderworpen aan copyright;
  • GM en John Deere hebben copyright over deze codes en de bijbehorende software;
  • Een moderne auto of trekker kan niet rijden zonder deze software. Het is een integraal onderdeel van het hele systeem;
  • Het kopen en gebruiken van de auto/trekker is niet meer dan een licentieovereenkomst.

Inruilen wordt zo wel moeilijk

GM en JD zijn eigenaren van deze licenties en kunnen dus bepaald gebruik toestaan of verbieden. Zij kunnen ook bepalen wie onderhoud mag of moet plegen. Als het voertuig versleten is, kan de licentiehouder bepalen waar het voertuig en de software heen moet. Met andere woorden: het wordt erg moeilijk om je auto/trekker in te ruilen, vooral bij de concurrent. In het meest duistere scenario zal de restwaarde nul of minder zijn, omdat de software retour moet aan de fabrikant, of onbruikbaar gemaakt moet worden.

Beheer
WP Admin