Commentaar

1732 x bekeken 3 reacties

Prijstoeslag melk Lidl vooral voor bühne

In Duitsland geeft Lidl melkveehouders 5 cent per kilo extra voor dagverse melk. De discounter volgt daarmee soortgelijke initiatieven in Frankrijk, België, Zweden en Groot-Brittannië. Ook daar hebben winkelketens toegezegd tijdelijk een toeslag te betalen.

Het signaal is zonder meer sympathiek. De supermarkten tonen begrip voor de acute problemen op de bedrijven.

Marges flinterdun

Toch wringt er iets. In de retail zijn de marges flinterdun. De spelers bevechten elkaar tot op de laatste cent. Het is opmerkelijk dat juist de discounters nu die toeslag geven. Het is interessant te achterhalen wie dit extraatje betaalt. Waarschijnlijk niet de consument. Die kiest juist voor de prijsvechter vanwege die lage prijs. Met een hogere prijs snijdt deze keten zichzelf in de vingers. Overduidelijk heeft de toeslag een hoog publiciteitsgehalte. De boeren hebben het moeilijk; acties hebben dat wel duidelijk gemaakt. Het is heel sympathiek om deze noodlijdende veehouders tegemoet te komen.

Geen navolging

In Nederland krijgt het initiatief nog geen navolging. Anders dan in omliggende landen is het aandeel van dagverse melk in de boeren-melkprijs ook beperkt. Nee, het goede nieuws voor ons land ligt in de exportcijfers. De Europese export van boter en poeder liep tot augustus omhoog; Nederland is uitblinker op het lijstje. Ook in kaas is de daling fors lager dan van andere lidstaten. In deze exportmarkt moet het geld verdiend worden, ook al zijn de marges nu ook daar dun.

Laatste reacties

  • alco1

    Goede analyse.

  • veldzicht

    Maar 8%wordt verkocht als consumptiemelk en als jou afnemer geen consumptiemelk maakt krijg je dan niks?
    vraag me af hoe ze dat gaan berekenen ,zal wel weer blij worden gemaakt met een dode mus met recht een stunt van lidl.

  • info48

    Natuurlijk is het een publiciteit gedreven, net zo als het in de ban doen van "plof" kippen en de boeren opzadelen met extra eisen zonder vergoeding.
    Actie groepen weten dat publieke opinie bepalend zijn voor het handelen van de grote inkoop organisaties/retailers en dwingen daar mee hun fundamentalistische ideeën door af, schijnbaar de enige methode om iets gedaan te krijgen.
    Nu gebeurd (eindelijk) eens het omgekeerde en moeten ze, om niet verder afgeschilderd te worden als moderne slaven drijvers, concessies doen al is het ook gering....koester het en bouw hier ook op voort! niemand kan het zich in de sector permitteren om iets te laten liggen.

Of registreer je om te kunnen reageren.