6107 x bekeken 19 reacties

Blunders van de bank

Heidy Verhoef
Ik zou het niet geloven als we het zelf niet meemaken: onze bank stapelt blunder op blunder. En service? Ho maar!

Het is dat we het zelf meemaken, anders zou ik het niet geloven. Ondanks eerdere afspraken schreef de bank nog steeds de oude aflossingen af. Vandaar dat mijn man onze accountmanager belde. Dat was begin mei. Die stuurde een whatsappje: hij had een andere functie gekregen, maar het bericht was doorgegeven aan de nieuwe accountmanager. Die zou contact met ons opnemen. Dat gebeurde niet. We werden wel gebeld door de assistent. Die kon ons niet vertellen wie de nieuwe accountmanager zou zijn. Excuses bleven achterwege, maar hij lachte mijn man glashard uit toen die zei dat hij gecompenseerd wilde worden voor de periode dat het geld niet bij ons, maar wel bij de bank op de rekening had gestaan. Niet echt bevorderlijk voor de relatie.

Directeur heeft wel iets beters te doen

Ruim een maand later hadden wij nog niets gehoord. Mijn man besloot om de directeur bedrijven te bellen. Wij vinden het onbegrijpelijk dat je als klant toevalligerwijs moet ontdekken dat je contactpersoon is vertrokken. Bovendien waren we nog steeds niet netjes geïnformeerd over zijn opvolger. Daarnaast hadden we nog wel een appeltje te schillen. Mijn man werd echter niet met de directeur doorverbonden. De secretaresse meldde doodleuk dat ‘de directeur wel iets beters te doen had dan deze ‘klant’ te woord te staan’. We waren sprakeloos en zijn nog steeds geschokt over deze afwijzing.

 

Hoge rente, slechte service

Maar goed, we besloten het van ons af te laten glijden en ons vooral niet druk te maken. Tot de telefoon ging. De assistent accountmanager. Of we de definitieve balans wilden inleveren. Nou, dat wilden we wel, maar we wachtten nog steeds op het financieel jaaroverzicht van de bank. Onze boekhouder wilde graag de rentebedragen controleren, want hij vond dat we enorm veel rente hadden 
betaald. De assistent beweerde dat we dat overzicht wel hadden gehad en dat we evengoed de balans wel konden afmaken. Verkeerde reactie! Hoe makkelijk is het om tegen een klant te zeggen dat je wel een duplicaat wilt sturen? Even opzoeken, mailtje sturen, klaar. Maar nee, de jongeman zou zelf wel contact zoeken met de boekhouder. Toen mijn man zei dat hij dat niet goed vond, beet de man hem toe: ‘Ik kom er heus wel achter wie het is!’ Daar twijfelen we ook niet aan, maar we vroegen iets anders!

Onzinnige actie

Ons is gemeld dat ze deze zomer de cijfers van 2014 gaan bestuderen. Lekker zinnige actie. Die zijn namelijk al lang geanalyseerd toen we de boerderij verkochten. Er is volgens mij op dit moment maar één vraag van belang voor de bank: pakken de bedrijfswijzigingen financieel gunstig uit? Ook voor ons is maar één ding belangrijk: afspraken nakomen en dus de rente op de rekening-courant verlagen. Ik ben bang dat het nog wel een paar jaar zal duren voor ze bij de bank zover zijn. Of wij dan nog klant zijn? Dat is de vraag!

Lees meer van Heidy Verhoef: Kredietverdriet

Laatste reacties

  • karkamel

    De bank probeert emotioneel contact zo veel mogelijk te vermijden. Het steeds veranderen van contactpersonen is dan ook beleid.

  • cross

    Banken zijn onderdeel keten van plunderelite, dat gaat al eeuwen zo, roverheid dekt die elite af door corrupte wetjes en chaos, geld is nep, dus we gaan over naar circle economy, zorg dus dat je zelfvoorzienend bent/wordt. http://www.filmsforaction.org/watch/how-the-elite-stay-in-power/

  • porky 1


    lijkt op ons verhaal dus ze doen het op meer pekken zo dat ze behandelen als oud vuil

  • ed12345


    Heidy ik ken je situatie en omgeving alleen van boerderij  van je blogs die ik bijna altijd lees

    Gewoon 'ns bij een andere bank binnenlopen lijkt soms moeilijk maar is het niet .Kijk eens om je heen op boerderij tentoonstellingen daar zijn andere banken met hun stands en vertegenwoordigers die graag openstaan voor nieuwe klanten

    Ik stond hier in de 80er jaren ook tegen de muur door de hoge rentes mijn bank was helemaal niet gemakkelijk ,tot op een dag ik eens binnenwandelde bij een andere bank hier in het dorp die stonden wel klaar ,op voorwaarde dat ik het werkkrediet bij hun onderbracht ,ik ben er nog bij en ze hebben me altijd ter zijde gestaan

    Nu de laatste jaren is het daar ook dat de contactpersonen vaak wisselen wat niet rustgevend is

  • agratax2

    Ed12345. Het wisselen van managers (zo heten die jongetjes) is onderdeel van het mananger zijn. Te lang zitten beterkent dat je geen carriere wilt maken en persoonlijk contact krijgt met klanten en personeel, dat aan je is toevertrouwt. Ik weet dat er banken zijn waar je wel via erkende omwegen binnen kunt komen zonder vernedering. Je moet alleen de moed hebben en met je probleem naar buiten durven komen en dan niet alleen via een blog waar niets anders in staat dan een mooie annecdote.
    Ik ben nooit de grootste of beste klant van mijn bank geweest, maar ben wel altijd behandelt als klant en niet als grofvuil, zoals hier beschreven wordt. Misschien scheelde het dat ik al 50 jaar bij 2 bank instellingen mijn financiele zaken afhandel en hier openlijk voor uitkom. Geen bankgeheim dus.

  • schoenmakers1

    het is allemaal heel makkelijk, de mensen in het bankwezen die het voor het zeggen hebben, hebben gestudeerd, dus ze zijn blijven hangen in het idee dat een 6 goed genoeg is, echter mensen die al voor hun twintigste levensjaar aan het werk zijn gegaan worden door die juppies gedwongen om altijd een 10 te scoren

  • alco1

    Elk probleem begint door een probleem!

  • farmer135

    Banken hebben het geld en dus hebben ze de macht,
    hoe meer je geleend hebt bij een bank, hoe meer macht
    die bank over jou heeft. 
    Op zich misschien niet erg, zolang er geen sprake is van machtsmisbruik.

  • jrboer

    Wat een klaagzang. Als je zelf je zaakjes op orde hebt heeft de bank ook niets te eisen. 

  • @meelmuisje

    Is vaak normale gang van zaken bij kredietverleners anno nu...
    In 2008 belde de bank: 'U mag geen krachtvoer meer kopen maar u moet wel zorgen dat uw koeien meer melk gaan geven'. Toen ik in de lach schoot en antwoordde met 'Dat is als U moet een bougie uit uw auto halen maar u moet wel zorgen dat u in het vervolg gemiddeld 30 km per uur harder rijdt' Hingen ze geïrriteerd op...



  • tikka


    Ik heb de bank altijd netjes op tijd betaald en nooit moeilijkheden gehad. Ze kwamen alleen vragen of ik meer wilde lenen en aflossen hoefde niet want dat was ouderwets.

  • @meelmuisje

    '... of ik meer wilde lenen en aflossen hoefde niet want dat was ouderwets'. In in welk jaar was dat, @tikka? :-) Veel anderen die niet zo netjes door de bank worden behandeld, betalen ook altijd netjes en op tijd.

  • Ties S

    banken zijn er tegenwoordig voor de aandeelhouders... niet voor de klanten die het geld verdienen.... service om te janken...

    zit er gelukkig niet tot over m'n oren in.... en als ik over 10 jaar met penzioen hoop te gaan b.b.e.w... dan ben ik normaal gesproken van de bank af en is alles eigendom....

    dan is werken hobby.... wat gestopt kan worden zodra ik dat wil of noodzakelijk is... en geen Rabo molensteen om mijn nek (zit overigens al 26 jaar niet meer  bij de Rabo)

  • tikka


    @meelmuisje,  ongeveer 3 jaar geleden.

  • maatje 1904

    Mijn stelling is altijd geweest de beste hypotheek is geen hypotheek en daar ben ik tot op vandaag HEEL gelukkig mee.

  • jbb


    JRboer heeft waarschijnlijk geen varkens.

  • ed12345


    maatje 1904 dat is maar voor heel weinige weggelegd de rest moet er aan om een bedrijf te runnen

  • juur


    Er zijn personen die nog een lening krijgen van de bank. Het is soms onbegrijpelijk  De een wel met aannames en veel risico, en de ander  niet.

  • Joseph,de man


    DE namen van de bank erbij vermelden doet wonderen

Laad alle reacties (15)

Of registreer je om te kunnen reageren.