Commentaar

3286 x bekeken 13 reacties

Trekkerrijbewijs wordt schaars

Volgende maand begint een nieuw tijdperk. Wie een trekker wil besturen, heeft dan een heus trekkerrijbewijs nodig.

Het huidige certificaat is dan verleden tijd. Natuurlijk zijn er ruimte overgangstermijnen, zo mag iedereen die voor 1 juli een certificaat gehaald heeft, of een autorijbewijs, nog gewoon een trekker besturen. Maar voor de nieuwe generatie aankomende trekkerbestuurders zit er straks maar één ding op: naar de rijschool voor een echt trekkerrijbewijs.

De bedoeling van deze maatregel is goed. De veiligheid van het landbouwverkeer kan en moet beter. Een rijbewijs met alle eisen die daarbij horen, kan daaraan bijdragen. De logica is ook goed. De huidige trekkercertificaten komen voort uit het arbo-beleid. Dat is eigenlijk vreemd, want ze zijn bedoeld voor deelname aan het verkeer. Voor werken op het land is geen certificaat nodig. Het nieuwe T-rijbewijs is eveneens bedoeld voor het verkeer en is verankerd in de wetgeving voor het verkeer.

Tot 1 juli hebben de AOC's de handen meer dan vol aan alle jongeren die nog snel een - omwisselbaar - trekkercertificaat willen halen. Na die datum wordt het stil. De rijschoolbranche ziet tot nu toe weinig brood in deze tak, volgens een brancheorganisatie. Gevolg is dat je straks als kersverse 16-jarige amper ergens terecht kunt voor een trekkerrijexamen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Laatste reacties

  • pinkeltje


    Is slechts een kwestie van tijd. Als er wat te verdienen valt zijn er vast wel rijschoolhouders die er in zullen stappen. Maar dat het geen goedkope opleiding wordt dat staat vast. Ik blijf dus voorlopig bij mijn stelling dat het effectief voor de verkeersveiligheid niet veel winst op zal leveren maar dat de sector er wel weer een mooie kostenpost bij heeft. Als dan FNV het ook nog voor elkaar krijgt dat de ZZP'er zijn zelfstandigen aftrek kwijt raakt zijn we weer een stapje dichter bij de oplossing van onze economische problemen!

  • veldzicht

    Als ze nu eens de leeftijd verhogen van 16 naar 18 jaar om een trekker te mogen besturen en gelijk met je autorijbewijs krijg je je trekkerrijbewijs evetueel met een aanvullend theoretisch gedeelte.ik zie die rijschoolhouders nog geen trekker van 1 ton aanschaffen voor die paar leerlingen  en hoe moet je het dan leren met zware brede machines er achter.

  • pinkeltje


    Ik zie die rijschoolhouders wel een trekker aanschaffen van 30.000 Euro. Nog voor 10.000 aanpassingen er bij en rijden maar. Hoeft geen hele dure, grote luxe trekker te zijn. Er staat volgens mij in de wet nergens dat het een trekker met vierwielaandrijving moet zijn. Kopakkermanagement en loadsensing hydrauliek hoeft allemaal niet. Een gebruikte met 5.000 uur op de teller kan het bij de rijschoolhouder nog heel lang volhouden. En werktuigen hoeven er ook niet achter. Een gebruikt kippertje met een vrachtje zand erin hoeft ook niet de wereld te kosten. Vrachtwagenchauffeurs worden toch ook opgeleid? Maar dat het geld gaat kosten dat is duidelijk. Niet zo'n beetje ook. Maar daar gaan we nu na jaren van discussie toch niet opeens verbaasd over zijn?

  • pinkeltje


    Ik zie die rijschoolhouders wel een trekker aanschaffen van 30.000 Euro. Nog voor 10.000 aanpassingen er bij en rijden maar. Hoeft geen hele dure, grote luxe trekker te zijn. Er staat volgens mij in de wet nergens dat het een trekker met vierwielaandrijving moet zijn. Kopakkermanagement en loadsensing hydrauliek hoeft allemaal niet. Een gebruikte met 5.000 uur op de teller kan het bij de rijschoolhouder nog heel lang volhouden. En werktuigen hoeven er ook niet achter. Een gebruikt kippertje met een vrachtje zand erin hoeft ook niet de wereld te kosten. Vrachtwagenchauffeurs worden toch ook opgeleid? Maar dat het geld gaat kosten dat is duidelijk. Niet zo'n beetje ook. Maar daar gaan we nu na jaren van discussie toch niet opeens verbaasd over zijn?

  • veldzicht

    Pinkeltje,40 jaar geleden waren die trekkers vaak niet meer dan 35 pk en gingen niet harder als 30 km. per uur dan is het niet nodig een trekkerrijbewijs,
    maar tegenwoordig  zijn ze 150 pk en 50 km. per uur dat leer je niet met een oud trekkertje met een karretje zand erachter alleen door ervaring, eerst op het land en het erf en rustige landweggetjes  als ze dat goed onder controle hebben daarna pas kan je ze overal heensturen.

  • pinkeltje


    En is zo iemand na het behalen van het rijbewijs dan ook bewezen bekwaam om midden in de nacht met de 12-rijige bietenrooier naar huis te komen? Of moet daar ook een opleiding voor komen? Waar komt trouwens opeens die 35 pk vandaan? Dacht je dat de rijschoolhouder straks een nieuwe Fendt 939 met een vrachtwagenaanhanger met 30 kuub water er achter rond gaat rijden met zijn leerling chauffeur. Die dan - wanneer we de wet serieus nemen en niet alleen voor de bühne - voor het eerst in zijn leven een motorvoertuig gaat besturen? En 50 kilometer per uur dat gaat tijdens de rijopleiding ook niet gebeuren lijkt me. Of gaan we voor het B-rijbewijs straks ook met 160 de snelweg op?

  • Snel


    Ze hadden beter een tractor A en B rijbewijs kunnen invoeren. Voor zwaardere trekkers boven de bv 90 pk een A rijbewijs en onder de 90 Pk een B rijbewijs.

    De zwaardere trekkers worden meestal belast met grote kippers met aardappelen,zand,mais e.d. met veel tonnages erachter, veelal te vinden bij loonwerkers. Laat dit rijbewijs dan wat meer kosten, € 750,- dan die voor de iets lichtere trekkers die op de boer te vinden zijn, zeg maar € 500,- dan verdienen ze er nog zat aan. Het is gewoon geldklopperij.

  • pinkeltje


    En hoe gaat de dienstdoende agent dan bepalen in welke klasse de trekker valt? Zeker zolang er nog geen kenteken op de trekker zit wordt dat ook een interessante opgave. Kortom. houd het simpel.

  • gjcamps

    Zorg maar eerst dat je het B rijbewijs 1 jaar schadevrij hebt gehouden. Dan ken je de regels, daarna een theorie cursus en klaar is het trekker rijbewijs. Of gewoon stellen dat als je het vrachtwagen rijbewijs hebt je ook een trekker mag besturen van meer dan 3 ton

  • W Geverink

    Hier in Canada rijden de kinderen vaak af in de auto van hun ouders. Als ze 14 zijn mogen ze hun theorie examen halen en krijgen ze een learners. Ze mogen daarmee rijden (oefenen) op de openbare weg mits er een van de ouders met geldig rijbewijs naast zit. Als ze 16 zijn mogen ze het rijexamen aanvragen. Vanuit de registration office vertrekken de kanidaten dan met met de examinator in de auto van de ouders om af te rijden. Wat jullie nodig hebben zijn examinatoren die op de locatie van de aanvrager examens afnemen op een voor de aanvrager vertrouwde trekker en toebehoor voor aan en afkoppelen etc die aan alle eisen voldoet en klaar is Klara. 

  • pinkeltje


    In Somalië zijn geen vaste afspraken over links of rechts van de weg rijden. Vaak is de weg trouwens niet eens als zodanig herkenbaar. Ervaringen uit het buitenland zijn geen garantie voor veilig verkeer in Nederland!

  • gjcamps


    ik denk dat je een 10 tons trekker met 25 tons trailer echt vergelijken mag met een vrachtwagen. Dit heeft niets meer te maken met het vroegere trekkercertificaat wat meer een bewijs was dat je de verkeersregels theoretisch kent en dat je basisvaardigheden voor trekker handling praktisch aangetoont hebt. En ja dat kan prima op een eigen vertrouwde trekker op een vast regionaal testterrein. Heb ik vroeger ook gedaan in Horst-Sevenum.

  • pinkeltje


    Nou, dan weten we dus ook wat zo'n rijbewijs gaat kosten.

Laad alle reacties (9)

Of registreer je om te kunnen reageren.