Commentaar

1462 x bekeken 1 reactielaatste update:1 feb 2016

Hoe krikken DOC en DMK straks de melkprijs op?

Levert fusie DOC en Duitse DMK geen hogere melkprijs op, dan is er imagoschade.

Melkfabrikant DOC worstelt. Halverwege de vorige eeuw bundelde de coöperatieve Stoomzuivelfabriek haar krachten met de zuivelcoöperaties van Slagharen, Ruinen en Zuidwolde. De naam werd Drents-Overijsselse Coöperatie, DOC. Sindsdien stagneerde de groei. Nu is DOC te groot voor een lokale nichespeler, maar te klein voor de wereldzuivelmarkt.
Zo dreigt de fabrikant uit Hoogeveen te verpieteren in de schaduw van grootmacht FrieslandCampina. Het lukt DOC de laatste jaren niet meer voldoende rendement te behalen. Zo beuren de leden een flink lagere melkprijs dan veehouders die leveren aan FrieslandCampina. Voor een bovengemiddelde veehouder, zeg met 800.000 kilo jaarproductie, komt dat op minstens € 100.000 minder melkgeld in de afgelopen jaren.

Bestaansrecht DOC staat op de tocht
Met zo’n prijsverschil staat het bestaansrecht van DOC op de tocht. Zeker nu boeren zijn overgeleverd aan de geliberaliseerde markt. De op- en neergaande melkprijzen stellen het vertrouwen tussen veehouders en fabrikant op de proef. DOC moet iets doen.

Al enkele jaren poogt DOC een geschikte partner te vinden voor de noodzakelijke groeispurt. Toen in 2011 het eerste fusieplan van DOC Kaas en de Duitse zuivellaar DMK echter op tafel lag, wezen leden dit af.

Genoeg meerwaarde en afzetkansen voor structureel hogere melkprijs?
Nu is er poging twee. En weer is er 
gemor en commotie, ook in de zuivel. Daar is men plots bang dat de identiteit van de Nederlandse kaas verloren gaat door Duitse inmenging. Het is een schijngevecht; concurrenten, vechtend om melk in elkaars gebied.

De Nederlandse zuivelindustrie kan prima draaien met wat Duitse melk. Maar biedt het samengaan van DMK met DOC genoeg meerwaarde en afzetkansen voor een structureel hogere melkprijs? Dat is de grote vraag. De beoogde DOC-fusiepartner betaalt zelfs structureel nog minder dan DOC. Dé vraag is dan ook met welke slimme strategie de partners hun gezamenlijke lage melkprijs denken op te krikken of zelfs FrieslandCampina voorbij te streven. Als zij dat kunnen waarmaken, praat niemand meer over identiteitsschade.

Eén reactie

  • dayo

    21 mei weten we wat er gaat gebeuren!

Of registreer je om te kunnen reageren.