Redactieblog

3348 x bekeken 25 reacties

Coöperatie grootste verliezer bij DOC

De storm is gaan liggen bij DOC. Velen likken hun wonden. Bestuur en directie van DOC voorop. Die waren verantwoordelijk voor de jarenlange veel te lage melkprijs. Centen minder in vergelijking met andere zuivelondernemingen.

"Deze toonden zich bij de overname niet collegiaal", merkt Hanna fel op. "Zo'n A-ware ook. Eerst de leden bij DOC wegpikken en dan op de valreep met flemende woorden proberen de fusie te keren. Voorzitter Sterk van Delta Milk pikte geen leden, maar deed hetzelfde. Hun acties werkten averechts. Leden die twijfelden, zijn door hun houding over de streep getrokken en besloten voor te stemmen."

Goed, de fusie is een feit. Grootste verliezers blijven natuurlijk de leden, die nu de Duitse melkprijs krijgen. Die is al jaren een paar cent lager dan in Nederland. Dat wordt nu ook de melkprijs van de DOC-leden. Dat waren ze de laatste jaren al gewend, maar de fusie moest verbetering brengen. Je kunt niet verwachten dat dit ook gebeurt. Ze moeten zich nu vergelijken met de Duitse melkprijs en niet met de Nederlandse. Zeker is dat ze een paar cent minder zullen krijgen.

"De grootste verliezer is de coöperatie", zegt Hanna. "Die heeft bewezen niet goed te kunnen reageren op langdurig lagere melkprijzen, zoals DOC. Er werden plannen gemaakt, maar die leverden alleen op papier wat op. De erkenning dat het concept van DOC was achterhaald, bleef uit. Het coöperatieve gevoel was te groot. Men bleef geloven in iets dat al voorbij was. Dat heeft ze veel geld gekost."

"Wil je daarmee zeggen dat de coöperatie DOC een belemmering was voor de zuivelonderneming DOC?", vraag ik Hanna.

Ze knikt. "Als aandeelhouders financieel zo slecht waren behandeld als de leden van DOC via de lage melkprijs, was er opstand uitgebroken. De fabriek was failliet gegaan of tijdig verkocht. Dat gebeurde nu niet omdat het coöperatieve gevoel sterker was dan het coöperatieve verstand. DOC bleef financieel sterk, ten koste van de melkprijs en dus van de boeren."

Voor coöperatoren, zoals ik, iets om over na te denken.

Laatste reacties

  • alco1

    Ik begrijp niet waarom DMK niet voor de toekomst de zelfde prijs kan bedingen als de FC
    Nuwas de prijs vergelijking met DOC onder druk komen te staan door Russische inmenging enerzijds en buitenlandse winsten en babyvoeding anderzijds.  








  • Rip

    Beetje domme reactie, Alco. Denk je nu echt dat DMK, die jaren een lage melkprijs heeft betaald, dat kan veranderen? Dan hadden ze dat toch wel eerder gedaan? DOC leden hebben bijna unaniem gekozen voor deze Duitse melkprijs. Dat moet je ze ook gunnen. En wat je opmerking over de Russische boycot betreft, onzin. Dat was vorig jaar en de melkprijs van DMK en DOC is al jaren lager. 

  • koestal

    Hoe je het wendt of keert,de melkprijs blijft laag,dat is de toekomst

  • koestal

    Hoe je het wendt of keert,de melkprijs blijft laag,dat is de toekomst

  • alco1

    Rip. Ik vraag me gewoon af waarom dat in de toekomst niet zou kunnen.
    Dat het in het verleden niet zo is geweest, is geen antwoord. 
    En kijk jij nog maar even naar het prijsverschil voor de boycot

  • mr X

    Over 10 jaar weten we wie gelijk heeft. Feit is dat de bedrijven groter worden. En de echte ondernemers blijven over, want de opbrengstprijzen zullen net boven de kostprijs blijven. Dus net genoeg om in leven te blijven.

  • hansvanbergen


    Wat Hanna probeert te zeggen is dat DOCcers die zijn over gestapt naar Aware, Noorderland, Farmel, Hochtweg Milk, Delta Milk, Globe Milk, Walhorn daar allemaal beter van geworden zijn. Tot op heden dan.  Cooperatief gevoel leuk maar daar kun je in de winkel niet mee betalen. Natuurlijk hopen we allemaal dat het de doccers vanaf nu super gaat, dat ze de allerhoogste melkprijs gaan krijgen en dat wij straks allemaal doccers willen worden en dat ze een wachtlijst krijgen van 17.000 NL melkveehouders die perse lid willen worden. dat zou voor iedereen het beste zijn.

  • Mozes

    Als er bij DOC sprake is van een verlies van de coöperatie dan ligt dat in de jaren negentig. In die tijd is bij DOC met grote inspraak van de leden besloten tot een beleid wat gericht was op de productie van een generiek product met zo laag mogelijke kosten. Dat levert een goede melkprijs op in een beschermde markt. In een vrije markt is dit echter geheel anders. 
    In de jaren negentig investeerde Coberco en later Frieslandfoods in merken en toegevoegde waarde producten. Dat leverde toen geen extra melkgeld op, sterker nog: het koste op dat moment meer dan het opbracht. Toch bleef men hiermee doorgaan omdat men wist dat dit wel rendabel zou worden zodra de marktbescherming verder werd afgebouwd.  DOC investeerde hier niet in en kon daardoor in die jaren een hogere melkprijs betalen dan Frieslandfoods.  
    Waar andere coöperaties zich aanpasten aan de toekomstige marktsituatie bleef DOC doorgaan met een beleid gericht op de marktsituatie die aan het verdwijnen was. De toekomst werd bij DOC niet begrepen en men kon of wilde zich daar niet op aanpassen. Bij DMK wordt het wel begrepen maar ze zijn veel te laat begonnen met aanpassen. Ze hebben nog een hele weg te gaan. 

  • hansvanbergen


    Welke merken hebben coberco en friesland foods dan ooit gehad dan? precies geen enkele. Volledig gefaald. Melkunie, Campina Beemster kaas. DAT zijn merken. Coca Cola Douwe Egberts Mercedes Marlboro.  Ondertussen prestern ALLE andere pure kaasfabrieken prima. Rouveen Delta Leerdammer Ozgazi en natuurlijk Cono. Verklaar dat dan eens Mozes. Jij redeneert PUUR  van wat je op de vergadering van je cooperatie hoort en wat je in hun blaadje leest. Verder komt het niet. Lees maar eens in de veeteelt. FC melkprijs steunt voorn deel uit meevaller uit pensioenpot. Is dus melkgeld van jaaaren geleden wat men nu nog uitbetaald. Immers , Mozes EERST het personeel en dan de leden! Oja daar hejje het weer.

  • hansvanbergen


    En a ware overigens. En dan zijn er nog een lange rij pure kaas fabrieken/jes die uitstekend presteren. Alleen de doc. Dat was de allerenigste pure kaas fabriek die onderbetaalde.

  • Marco22

    @hansvanbergen,Friesche Vlag, Appelsientje en Coolbest,Nutricia Dairy & Drinks Group de merken Chocomel, Fristi en Extran, Raak Riedel Frico Domo Taksi 

  • joep46

    @hansvanbergen: wel eens gehoord van sterke merken in andere delen van de wereld dan enkel NL ?? Kennelijk kun je zelfs een jaarverslag niet lezen of bewust selektief . Dus toch frustratie dat RFC de vruchten plukt van merken en jij destijds kennelijk zoals nu weer de boot mist. Hou nu eindelijk eens op met geveoelens te uiten en erken de feiten.

  • koestal

    boeren zijn de verliezers

  • brutus71

    Nog een paar merken van Friesland Foods:  Peak, Dutch lady, Frisian flag, 
    Noynoy, Kievit, Friso, Completa, Cantenaar, Debic

  • rmw

    Nee hoor, de DOC directie is de grote winnaar... Ze werden zelfs massaal door de eigen leden gefeliciteerd bij het verlaten van de Ijselhallen... Is toch heel bijzonder, slecht presteren, de boel weggeven en vervolgens als winnaar gefeliciteerd te worden! 'Gewoon goed voor elkaar'...

  • Mozes

    Nog een aanvulling @Marco22, ook de merken Rainbow (Midden Oosten), Peak (Nigeria en vele malen groter dan het Campina merk), Friso (kindervoeding), Slankie en Kantenaar (speciaal kaas), Frisian Flag (diverse zuivelproducten in meerdere Aziatische landen). Verder zijn er nog merken in Hongarije, Roemenië en Griekenland. Naast deze consumentenmerken zijn er nog verschillende merken voor de professionele sector zoals bakkerijproducten en de fastfood. 

  • Rip

    Hans van Bergen vergeet ook dat die paar kleine kaasfabrieken merken en een markt hebben. Voorbeeld: beemsterkaas, Rouveen met alle soorten kruiden.  
    DOC was bulk en had geen eigen gezicht en ook geen eigen gezicht. Gewoon 20 jaar stil blijven staan en dat heeft niemand in die cooperatie kennelijk opgemerkt. 

  • BO(skabout)ER


    overigens kunnen we de melkprijs van DMK en andere grote fabrieken over 5 jaar pas echt vergelijken, dan is de strategie van DMK pas in volle uitwerking. Tot dan moeten de DOC boeren het doen met de mindere melkprijzen.

    DMK heeft de laatste jaren veel nieuwe fabrieken gebouwt etc, sommige fabrieken komen pas dit jaar of volgend jaar in gebruik. Dit levert natuurlijk niet direct wat op..

    Zoals Mr X al zegt; over 10 jaar weten we 'het'. En ik kan jullie verzekeren dan ziet het melkfabrieken landschap er heel anders uit.

  • hansvanbergen


    Zetor, Dacia, Hella, Vitadór. Zijn ook merken. Consumenten betalen echter graag het dubbele als er Fendt, BMW, Blue Band of Calve pindakaas op staat. Toch? Appelsientje. DAT was inderdaad wel een topmerk van coberco. Echter dat was dus geen zuivelprodukt. En wat zeiden de leden toen? Niets net als nu de doccers ook niets zeggen. Die hele discussie over dmk/a ware / hochwald heeft helemaal nooit  bestaan. Zie de uitslag van de verkiezingen. AZls het tellen van de stemmen tenminste eerlijk gebeurd want dat vraag ik me dan ook altijd af.

  • hansvanbergen


    Als Boerderij er geen aandacht aan had besteed en wij er op deze saait niet over gedissusieerd hadden was er nooit of e nimmer over gesproken. De leden hadden immers op de vergaderingen de kans gehad en die hebben ze niet genomen.  Ik had uiteindelijk voor Hochwald gekozen omdat a ware uiteindelijk toch niets bood. Ik ben benieuwd wie er gelijk gaat krijgen.

    De vraag is of het bij fc allemaal heel anders is. Jullie durven immers ook alleen maar anoniem te reageren. En, vraag ik me af, FC is ook 55% kaas. Hoe issut daar dan? Veel beter? Wat zouden die uitbetalen. Dus als FC Kaas een zelfstandig bedrijf zou zijn? Zouden die dan meer betalen dan DOC? Ik zie 'president diectereur' Piet Boer bij Zembla trots de Milner Kaas omhoog houden. Het enige bekende merk van FC kaas. Hallo Piet die kaas is niet te vreten! Karton! Een beledeging voor de kaasliefhebber.

  • Mozes

    Peak heeft in Nigeria dezelfde status als Mercedes. Daarbij is het merk Peak in Nigeria vele malen groter dan Campina in Nederland. Ook het merk Friso (kindervoeding) heeft in China eenzelfde status. 

    Jou keuze ,@Hans van Bergen, voor wat betreft de toekomst van DOC is voor mij weinig overtuigend. Als jij de toekomst van een zuivelcoöperatie goed kon inschatten was je kort voor de fusie niet bij Campina weggegaan. Jij hebt bewezen dat je je gemakkelijk wat wijs laat maken door particuliere mooipraters. 

  • alco1

    Die komt aan!!!

  • hansvanbergen


    Dat was niet mijn vraag mozes. Jij had het over de jaren 90. Nu heb je het ineens weer over merken van FC in 2015. Tuurlijk is peak in nigeria gigantisch. Ben je der wel een geweest? Zo kun je je alles laten wijsmaken. Allemaal info van fc zelf. Hetzelfde dus als bij doc. Ik ben helemaal niet vlak maar ver voor de fusie weggegaan.  Maar dit 'gesprekje'geeft al aan dat niet alleen de doccers zich puur zuiver enkelt en alleen laten 'informeren' door hun eigen cooperatie maar ook  de fc ers. Ook die luisteren alleen naar hun eiegn propaganda. Melkprijzen worden alleen door cooperaties zelf uitgezochte fabrieken vergeleken. LTO werkt daar braaf aan mee. Melkprijzen vergelijken met laag betealende fabrieken in het verre buitenland ipv NL. Veeteelt komt nu, na 35 jaar bestaan EINDELIJK met een melkprijzen overzicht. Toevallig net nu FC EINDELIJK na 100 jaar ook eens een keer in de top staat.  Een serieus melkprijzenoverzicht laat ALLE  bedrijven zien waar de NL melkveehouders hun melk aan kunnen leveren/leveren. En dan de afgelopen jaren erbij.  Het jaaroverzicht van FC mag best eens uitgespit worden zodat melkveehouders/leden daar iets van begrijpen.

  • Mozes

    Friso is inderdaad pas de laatste jaren geïntroduceerd in China. Daarvoor was het echter al tientallen jaren een bekent kindervoedingsmerk in andere Aziatische landen. 

  • hansvanbergen


    Friso is NU een echt merk. NU levert het een bijdrage aan de melkprijs. Tot voor een aantal jaren terug kon dat het niet en was het dus blijkbaar een b merk/bulkmerk.  Maar mijn vraag over FC kaas staat nog open. Jullie verwijten doccers dat ze 20 jaar hebben liggen slapen. Mijn beeld van fc kaas is dat ze gewoon goedkope bulkkaas maken. Dat a ware of een andere kaashandelaar die ophaald en dat ze wel mzien wat ze beuren. Daarlangs probeert men op kleine schaal wat te prutsen met merk/ regiokaas. Klopt dat beeld?

Laad alle reacties (21)

Of registreer je om te kunnen reageren.