Commentaar

1190 x bekeken 9 reacties

Samen optrekken met Duitse en Belgische boeren

Belgische boeren zijn al weken massaal aan het demonstreren tegen regelgeving en lage prijzen. Vooral het stikstofbeleid wekt hun wrevel.

De boeren gaan daarom met grote aantallen trekkers naar dé publiekstrekkers van het voorjaar in België: de wielerkoersen. In Frankrijk rommelt het ook al tijden, al is er daar soms wel erg weinig voor nodig om boeren de straat op te krijgen. Al dat geprotesteer duidt er in feite echter op dat men hoge verwachtingen heeft van wat de overheid vermag.

Hoe anders is de stemming in Nederland. Op een handjevol DDB'ers na zijn Nederlandse boeren het actievoeren verleerd. De afschaffing van de zuivelquotering wordt niet 'gevierd' met trekkeroptochten en brandende autobanden, maar met de bouw van nieuwe stallen. Meer dan hun collega's elders in de EU zijn Nederlandse agrariërs ras-ondernemers. Ze verwachten zo weinig van de politiek dat ze zich er niet eens meer over opwinden. Dat lijkt wel het andere uiterste.

De landsgrens lijkt een cultuurkloof. Dat is jammer, want met gezamenlijke actie is mogelijk heel wat te winnen. Gelukkig zien boerenorganisaties in België, Nederland en Duitsland dat in. Afgelopen week hebben de Duitse DBV, de Belgische Boerenbond en LTO Nederland de 'Verklaring van Amsterdam' ondertekend. Ze gaan meer samen optrekken in kwesties die alle Europese boeren aangaan, zoals het landbouwbeleid, TTIP en stikstofbeleid. Nationale overheden geven soms hun eigen draai aan Europees beleid, maar in de kern hebben boeren in deze landen te maken met hetzelfde beleid.

Laatste reacties

  • gerjan slingenbergh

    Oppewal doet net of er in Nederland alleen maar melkveehouders zijn.

  • ed12345


    Wat het stikstof beleid aangaat is nederland waarschijnlijk het dichtst bevolkt dus heeft per vierkante kilometer waarschijnlijk ook het meeste drinkwater nodig

  • hansvanbergen


    En dat komt goed uit Ed want zuiver schoon drinkwater is in NL zeer ruimschoots voorhanden. Dreinkwater komt honderden meters diep vandaan en heeft niets met grondwater van een paar meter diep te maken.

  • hansvanbergen


    Nu LTO toch samen optrekt kunnen ze meteen uit hun winterslaap wakker worden en gaan pleiten voor het betalen van de superheffing in 3 jaar net zoals dat bij onze collega's in andere EU landen ook is geregeld! Het is nu 1 maand geleden bekend gemaakt en LTO heeft er nog steeds NIETS NADA NOPPES van gezegd.  Als men zo graag regelgeving gelijk wil trekken.

  • hervé

    hansvanbergen, in België wordt er ook in 1 keer betaald, want het is te omslachtig vindt de minister.  En daarbij, de belgische boeren werden reeds ingehouden vanaf dat ze meer dan 20000 liter boven hun Q zaten

  • koestal

    Veel melkveehouders in Nederland hebben financiele problemen ,hoe lossen ze die op  ? Door nog  meer koeien te melken en groter te groeien. Maar demonstreren doen ze niet ,daar hebben ze geen tijd voor.

  • W Geverink

    Beste koestal. Het gaat om de economie. Door hun veestapels flink uit te breiden kunnen de ondernemers hun verlies uitstrijken over meer liters. 

  • hansvanbergen


    Herve In het voorstel wat dus aangenomen is door de EU staat ook dat reeds teveel ingehouden superheffing terugbetaald moet worden.  Zeker in Belgie, waar nauwelijks ooit superheffing betaald hoefde te worden zijn de consequenties inmens. Immers bedrijven die een nieuwe stal moresten bouwen de afgelopen jaren hebben dit gedaan met het oog op de toekomst. Vanaf 20.000 kg dat betekend dat er veel bedrijven zijn die al maanden geen inkomsten meer hebben. das naar maar niet uniek. Er zijn heus wel meer mensen die het financieel niet makkelijk hebben.

  • hansvanbergen


    Belangrijk verschil is dat melkveehouders niet de inkomsten hebben maar wel de uitgaven! Ik heb inmiddels begrepen dat met name LTO dwarsligt! Zij willen dit niet! En zo zie je die GIGANTISCHE kloof tussen politicie en LTO bestuurders enerzijds en de realiteit, de praktijk anderzijds. Een complete oceaan ligt daartussen. Als bestuurder heb je geen kosten alleen inkomsten. De LTO bestuurders beuren 100.000 euro besuursvergeding extra aan LTO inkomsten en aan comissiariaten van VION en zo. Het ontbreekt hen kennelijk volledig aan inlevingsvermogen in de finciele praktijk. Of hebben ze nog een comisariaat bij de Rabo en denken ze die blij te maken door hun leden te dwingen extra te lenen? Ik denk dat de Rabo daar helemaal niet blij mee is.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.