AlgemeenOpinie

Heeft DOC Kaas communicatie-expert geraadpleegd voor fusieplan?

De overname van DOC Kaas door DMK gaat deze keer vast door. In 2011 ging het al snel mis, omdat DOC-leden het fusieplan massaal verwierpen. Oorzaak: slechte communicatie.

Half maart kondigde DOC Kaas aan te willen worden overgenomen door DMK, een Noord-Duitse melkcoöperatie. Of eigenlijk een GmbH, met daaronder coöperaties. DMK staat voor Deutsches Milchkontor en is het product van een fusie van Humana en Nordmilch in 2011. In dat jaar ontstond ook het plan om DOC over te nemen. Ik heb er in die tijd een column over geschreven. Dat moest snel, want de fusie was twee weken na de aankondiging alweer afgeblazen.

Als zoon van DOC-boer heb ik sterke band met DOC

Ik ben van oudsher geïnteresseerd in het wel en wee van DOC, de Drents-Overijsselse Coöperatie, omdat ik er mijn allereerste journalistieke ervaring opdeed. Voor het vak Nederlands op de mavo moest ik een belangrijk persoon interviewen. Omdat mijn vader lid van DOC was, lag het voor de hand de directeur ervan te interviewen. Samen met een klasgenoot, ook zoon van een DOC-boer, togen we naar de fabriek in Hoogeveen. Meneer Hoogterp was een vriendelijke, bedaarde man. Hij ontving ons in zijn bruinhouten kantoor, en we waren zeer onder de indruk. Hoe het verder gegaan is ben ik vergeten, het is vast wel een voldoende geworden. Sinds dat moment voel ik me voor eeuwig verbonden met de coöperatie.

Fusieplan DOC-DMK in 2011 al snel van de baan

Toen DMK en DOC de vorige keer wilden fuseren, in 2011 dus, was ik nogal kritisch voor mijn doen. DMK was geen goede partij, want DOC had behoefte aan een partner die breed in consumenten- en merkproducten zat, en dat zat DMK niet. En ze waren een laagbetaler. Volgens hun jaarverslag doen ze nu veel meer aan hoogwaardige consumentenproducten. Ze hebben recentelijk zelfs een prijs gewonnen voor het meest innovatieve koffiemelkcupje, eentje die niet rond is, maar langwerpig met een bocht naar binnen, zodat ie tegen het koffiekopje gevleid kan worden. Het jaarverslag zegt echter niets over de verdeling van de melk over de productdivisies, en dus neem ik aan dat het niet zo veel beter geworden is. Wat wel verbeterd is, is de uitbetalingsprijs. Maar ja, met zulke goede marktomstandigheden was dat de laatste jaren niet zo’n kunst. Ze zitten nu zelfs op hetzelfde niveau als DOC. Maar alweer, dat is niet zo’n kunst, want DOC betaalt nogal weinig, juist daarom willen ze fuseren. Toch denk ik dat DOC wel moet, vanwege de slechte resultaten.

DOC neemt nu ‘zoveel tijd als nodig om te overleggen met de leden’

De vorige keer ging het supersnel mis, omdat DOC-leden het fusieplan massaal verwierpen. Dat had vooral te maken met slechte communicatie. De leden moesten binnen een week ja zeggen, en dat deden ze niet. Deze keer ligt dat anders. Directeur Ligthart meldt nu dat ‘ze zoveel tijd nemen als nodig is om met de leden te overleggen’. In november 2011 raadde ik aan om te investeren in een communicatiedeskundige. Die raad hebben ze klaarblijkelijk opgevolgd.

Beheer
WP Admin