Redactieblog

1490 x bekeken

Nepstreekproducten in Markthal Rotterdam

De markthal in Rotterdam verkoopt geen streekproducten maar producten met beleving.

Afgelopen zaterdag was ik in de beroemde Markthal Rotterdam. Al vanaf afstand zie je dat er iets bijzonders gebouwd is. De binnenkant is nog mooier dan de buitenkant; ik heb nog een stijve nek van het naar boven kijken. Kijk even op markthalrotterdam.nl en u weet waarom.

Markthallen, overdekte markten dus, vind je overal in de wereld, van Toronto tot Barcelona, en overigens ook in veel kleinere steden in landen als Frankrijk en Spanje. In zo’n overdekte markt worden dan verse landbouwproducten verkocht aan de stedelijke bevolking, direct van het land en van de slachterij.

Geen streekproducten van Goeree-Overflakkee

Het kostte in Rotterdam wat moeite om binnen te komen, zo druk was het, een rij voor de deur. Allemaal yup-achtig volk dat voor goed voedsel komt, dacht ik. Ik was ook wel wat wantrouwend. Een coöperatie van boeren van Goeree-Overflakkee had er immers vorig jaar een plek om streekproducten aan de man te brengen, maar ze waren snel failliet. Na een halfuur rondkijken was mij wel duidelijk waarom.

‘Proef de authentieke smaak van thuis’, zo staat er ergens op de Markthal-website. In dat authentieke zouden de streekproducten van Goeree-Overflakkee zeker niet misstaan, het is van oudsher de voedselleverancier van Rotterdam; ‘strekiger’ kun je het nauwelijks bedenken.

De suggestie van authentiek

De klanten komen echter helemaal niet voor streekproducten uit de buurt, ze komen er om bij een trend te horen, voor de beleving van voedsel. Een trend van bijzondere producten uit vooral verweggebieden, waaromheen een geur van authenticiteit hangt.

Een Andalusische vishandel, met vooral vis van Urker megakotters. Een restaurant van de Jamie Oliver-keten, goed eten voor een te hoge prijs, met de suggestie van authentiek. Notenhandels met noten uit alle windstreken, heerlijk van smaak, gepresenteerd alsof ze met de hand geplukt zijn. Ik vrees dat dat ook echt het geval is, voor een hongerloontje in Turkije. En een uitstalling met heerlijke, unieke kaasjes uit alle uithoeken van de wereld.

Ze verkopen er trouwens ook Rotterdamsche Geitenkaas, ergens gemaakt van ‘eersteklas’ geitenmelk, afkomstig van boerderijen uit Zuid-Nederland. ‘Hier hebben de witte geiten volop leefruimte en krijgen ze het hele jaar door een uitgebalanceerde voeding.’

Producten met een verhaal

Kortom, met streekproducten heeft het niets van doen, met de suggestie van authentiek des te meer. Daar komen de klanten in groten getale op af, niet op zakken aardappelen van Goeree. Het gaat om het verhaal en de beleving, niet om de inhoud. Markthal Rotterdam verkoopt helemaal geen producten uit de buurt, maar producten met een verhaal waar een grote yuppendoelgroep op afkomt. Nepstreekproducten. Boeren kunnen nog heel wat leren van retailers.

Of registreer je om te kunnen reageren.