AlgemeenOpinie

Waar blijft de sponsor?

Er zijn nu zes deelnemers, maar het wil niet lukken een hoofdsponsor te vinden voor de tocht naar Afrika.

Farmers United, mijn team voor Boer Helpt Boer, heeft eind vorig jaar kerstvakantie ­gehad. Er is aan het eind van het jaar, in de decembermaand, zo goed als niets gebeurd voor Boer helpt Boer. Ik heb geen sponsoren nagejaagd en geen steeksleutel in de handen gehad.

Onlangs heb ik contact gehad met de organisatie van de tocht. Ik wilde even horen hoe de vlag erbij hangt en waar we staan. Er was goed en slecht nieuws.

Eerst maar het goede. Er zijn inmiddels zes boeren die mee willen gaan rijden, waarvan één vrouwelijke. Daar werd ik vrolijk van. Een vrouw op de trekker, hoe stoer is dat? Ik vind het geweldig en roep alle vrouwen van agrarisch Nederland dan ook op om zich óók in te schrijven.

Dan het slechte nieuws. Helaas heeft de organisatie nog steeds geen ‘hoofdsponsor’ om de kosten van de tocht te kunnen dekken. Er zijn wel gesprekken gaande met een bekende zuivelproducent waar heel leuke resultaten uit zouden kunnen komen, maar concreet is het nog niet.

De grootste denkfout die gemaakt wordt, is dat bedrijven denken dat ze afzet in West-Afrika moeten hebben omdat ze anders geen naamsbekendheid opbouwen. Maar de crux zit hem juist in het feit dat je hier in Nederland je naamsbekendheid vergroot! Hier wordt geadverteerd. Hier wordt aandacht op sociale media gecreëerd.

Dat die naamsbekendheid vervolgens via wegen als Facebook en Twitter de landsgrenzen oversteekt, is logisch en daar is ook op in te spelen. Maar de nadruk ligt toch echt wel op public relations binnen Nederland. Die Gambiaanse boeren­gemeenschappen gaan echt niet die promo’s op YouTube en Facebook delen en liken. Agrarisch ­Nederland wel.

Daarom roep ik vanaf deze plek nogmaals potentiële sponsoren op. Wie denkt dat Boer Helpt Boer bij zijn of haar bedrijf past, raad ik aan vooral contact op te nemen met de organisatie. Het is mogelijk om op verschillende manieren bij te dragen aan het realiseren van deze tocht. Behalve dat Boer Helpt Boer veel media-aandacht zal krijgen, gaat het er vooral om dat ‘gewone mensen’ zich gaan inzetten voor de boeren in Gambia, met concrete hulp in de vorm van machines en kennisoverdracht. Overzichtelijk en effectief. En natuurlijk is daar de niet onbelangrijke factor avontuur. Ik kijk ernaar uit, ik hoop anderen ook.

Beheer
WP Admin