Redactieblog

1149 x bekeken 22 reacties

Schone auto's

Milieuvriendelijke auto's. Ze zijn de laatste jaren niet aan te slepen. Onze wegen worden inmiddels voor een groot deel bevolkt met auto's die maar weinig CO2 uitstoten.

Goed nieuws voor het milieu, maar slecht nieuws voor de schatkist. Het beleid om Nederlanders te bewegen milieuvriendelijke auto's te kopen, heeft de schatkist in zeven jaar tijd maar liefst 5 miljard euro gekost. Dat blijkt uit het financieel jaarverslag van de Algemene Rekenkamer over 2013.

Om autorijders te verleiden om voor milieuvriendelijke auto's te kiezen, gelden sinds 2008 belastingmaatregelen. Zo zijn zeer zuinige auto's bijvoorbeeld vrijgesteld van BPM (belasting op personenauto's en motorrijwielen) en van motorrijtuigenbelasting. En voor de zakelijke rijders gelden er lagere bijtellingspercentages die variëren van 0 tot 20 procent. Je bent bijna een dief van je eigen portemonnee als je niet kiest voor zo'n schone auto.

Het beleid van de overheid is heel effectief. Inmiddels valt één op de drie nieuw verkochte auto's onder de fiscale vrijstelling. En als er niets verandert, komt in 2015 meer dan 60 procent van alle auto's in aanmerking voor een vrijstelling. Al met al reden om in de toekomst wat minder gul te zijn met fiscale voordelen voor schone auto's. Het kabinet komt dan ook na de zomer met de 'autobrief', waarin de toekomstplannen voor het subsidiëren van bijvoorbeeld ultrazuinige hybride en elektrische auto's uiteengezet worden.

Volgens de Rekenkamer moet de politiek zich afvragen of de milieuwinst de gederfde miljarden waard is. Bovendien zijn de testresultaten van de fabrikant ook nog eens veel positiever dan de prestaties van 'groene' auto's in de praktijk. Milieuvriendelijke auto's vormen voor de Staat een relatief dure aangelegenheid, aldus de rekenmeesters. Critici van het gulle beleid van de overheid vinden al veel langer dat 'Den Haag' wel iets minder gul mag zijn met de kortingen op de aanschafbelasting, wegenbelasting én bijtelling. Iedere ton CO2 die we dankzij alle schone auto's minder uitstoten kost namelijk €1.000! Een dergelijke besparing was volgens hen in andere sectoren voor veel minder geld mogelijk geweest.

Al met al lijkt het erop dat de fiscale voordelen voor milieuvriendelijke auto's voor een (groot) deel zullen verdwijnen. Misschien toch dit jaar nog maar een auto(tje) met belastingvoordeel kopen? Nu kan het nog.

Laatste reacties

  • agratax2

    Pieter mag een belasting voordeel een reden zijn om vervroegd te investeren? De voordelen lijken me niet op te wegen tegen de afschrijving die je op een nieuwe auto moet plegen terwijl je -oude- karretje afgeschreven is en nog perfect rijdt en nauwelijks meer onderhoud vraagt dan de nieuwe. Het verhaal bijtelling geldt toch alleen voor lease rijders en is dan ook voor de prive rijders een nonsens verhaal. Misleidende reclame. Of zie ik dit verkeerd??

  • Burnetti

    agratax1
    Volledig eens dat de bijtellingshype maar voor een deel van autogebruikers (zakelijk) voordeel heeft. Elke dag worden we bestookt met autoreclames waar bijtelling in elke 4e zin genoemd wordt.

    Door Biogas is voor de agrariërs op deze site een aardgasauto eigenlijk een must. Deze zijn momenteel jong gebruikt zeer gunstig aan te schaffen.

  • Weerkundige

    als geen stimulans opblijft de ontwikkeling van schone motoren stil staan

  • Burnetti

    Weerkundige
    Mee eens dat financiele prikkel de belangrijkste is. In de transportbranche waar MVO belangrijk is zie je ook naast de economische overwegingen milieuwinst en gezondheidswinst.

  • W Geverink

    Het bouwen van zuinige of een hybride auto is nog steeds veel slechter voor het milieu dan de milieu winst die er mee te halen is. Plus als een beetje caravan al meer dan drie ton weegt is er toch echt wat meer nodig dan een prius.

  • Burnetti

    Volvo V70 afv: 231 pk op aardgas. Geen fijnstofuitstoot.
    Sterk genoeg voor je 3 tons caravan?

  • m.en.mh.miedema

    Electrische/hybride autos zijn eerder slechter voor het milieu dan beter. Een Prius moet minimaal 1 op 25 rijden om niet meer te vervuilen dan een moderne conventionele zuinige auto, het produceren van de accu s en de nodige extra electronica plus het recycelen aan het eind van de levensduur hiervan kost veel meer energie en geeft een hoop chemisch afval meer.(produktie van 1kg electronica levert 30 kg chemisch afval op!) Ken 2 Prius rijders en die komen niet verder dan 1 op 23, met veel moeite. Belastingvoordeel was voor hun de enige reden tot aanschaf. Het is weer een typisch voorbeeld van symbool politiek. Op LPG rijden is nog steeds het schoonste, maar dit wordt op alle mogelijke manieren zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt.Op biogas zou nog mooier zijn, maar op de boeren die in Nederland een biogasinstallatie hebben hoef je niet jaloers te zijn, ook hier wekt de politiek liever tegen dan mee.

  • pieter.seegers1

    Beste Agratax1.
    Volgens mij is investeren alleen om een belastingvoordeel te halen in verreweg de meeste gevallen onverstandig. Je kunt wel een extra aftrekpost hebben (of minder bijtelling zoals bij schone auto's) maar de investering zelf moet je wel maken. Alleen als je toch tegen een vervanging aan zit, kun een investering iets naar voren halen.
    De bijtelling voor privé-gebruik geldt overigens niet alleen voor personeel. Ook inkomstenbelastingondernemers moeten als ze ook privé-rijden met een auto een bijtelling bij de winst nemen.
    Voor privé-rijders geldt de bijtelling niet en is het dus inderdaad een nonsensverhaal.

  • farmerbn

    Zijn er milieu-vriendelijke auto's of alleen minder milieu-schadelijke auto's?

  • W Geverink

    @ Burnetti. De Volvo V70 is een prima auto. Vorig jaar hadden we er een als huurauto voor twee weken. Alleen de leren stoelen vielen me wat tegen. En nee, je hangt alleen drie ton achter de V70 als je levensmoe bent.

  • Burnetti

    W Geverink. Bij dit trekgewicht ontkom je niet aan een forse diesel.
    Waar trek je hem nu mee?

  • Burnetti

    De schoonste grote caravantrekker is de Mercedes 316 ngt bus. Met deze bus rijden de zigeuners in Zuid-Frankrijk hun joekels van caravans rond.
    Trekgewicht is 2000 kg met een Max. Toegestaan treingewicht van 4450 kg.
    Er staat er een voor 10.000 op Marktplaats.

    Voor je 3000 kg. moet je dus naar een grote 4wd terreinwagen!!!

  • ed12345

    Als je met een 3 TONS caravan op vacantie gaat zou je weelde belasting moeten betalen

  • W Geverink

    Wij doen alle trekwerk met een V8 benzine pickup truck. Ruimte en comfort voor het gezin en onder alle omstandigheden meer dan voldoende gemotoriseerd zodat we nooit het gevaar lopen tot last te zijn van het overige verkeer.

  • W Geverink

    Weelde kan ik het niet noemen Ed. We hebben gewoon een hekel aan behelpen...

  • Burnetti

    @M.en.mh.miedema
    Rijden op Biogas is gewoon mogelijk in Nederland.
    Je tankt bij 100 stations Methaan of met een philly aardgas uit je eigen aardgasaansluiting thuis. Goedkoper en schoner autorijden kan niet.

    W Geverink: je V8 kan prima rijden op aardgas. Op de Cross heb ik ze al gezien.

  • W Geverink

    Het dichtsbijzijnde CNG tankstation is 70 km bij ons vandaan. LPG weet ik niet wat dat op dit moment kost maar dat is overal wel te verkrijgen. Als ik een propaan tank achterop de pickup zet past de quad niet meer in de box. We houden het daarom voorlopig maar bij (rooie) benzine.

  • Burnetti

    W Geverink met een thuisvulinstallatie vul je 's nachts je tank met aardgas waarop geen accijns zit. Goedkoper rijden kan niet. Zelfs niet met rode benzine. De installaties staan voor 1200 op marktplaats.
    De tanks kun je onderbouwen als daar nog plaats onder het chassis is.
    Een retrofit aardgas installatie ligt rond 3.000 euro.

  • John*

    De ontwikkeling van zuinigere auto's is hiermee wel aangewakkerd. Was er niets gebeurd dan reden we hier nog steeds rond met auto die op 1 op 8 of 1 op 9 doen. Dus het is niet alleen de co 2 reductie nu maar ook voor de toekomst.Dit project heeft nu over 5 jaar zoveel gekost maar het voordeel zien we de komende 20 tot 30 jaar terug.

  • Parel

    Biej ons op de boerderie doen we al het trekwerk met een Fendt. Daor halen wiej zelfs de Zwarte Cross met. Met caravan. En doar ried wiej ok met naor huus.

  • ed12345

    Geverink die weelde belasting was meer voor de europeanen bedoelt.LPG was hier in oost Canada en beetje aan het opkomen in de 80er Jaren maar of het nu te koud is s'winters maar ze zijn verdwenen.Het wordt nu weer een beetje populair voor hyway trucks Bison transport bij jouw uit de buurt en Robert hier uit Quebec zijn nu nog de grootste gebruikers maar dat zijn diesels die ook propaan ingespoten krijgen als ik het goed begrepen heb.Geverink de nieuwere pick-up is wel behoorlijk zuiniger tegenwoordig een pick-up die de 1 op 8 haalt is geen uitzondering meer mijn benzine truckjes deden nooit veel beter dan 1 op 5 ik heb sinds 1997 een dodge 4x4 2500 met een cummins dieseltje die doet op de weg toch altijd met of zonder trailer zo'n 1 op 9, de achteras verhouding is ongeveer 1 op 3.56
    De verkoper inder tijd was het daar niet mee eens maar de baas daar kent me al iets langer ,die gaf met het dikke dealerboek mee ,Zoek het zelf maar uit hoe je hem hebben wilt dan bestellen of vinden we er zo een! als het echt een keer te zwaar dan laat je hem uit de overdrive dan kan die het makkelijk .Dus jij hebt daar nog landbouw benzine dat was vroeger hier ook voor de landbouw kreeg je de belasting terug .Ik herinner me nog ik werkte bij een boer die had nog 2 Farmall's op benzine dik onder een laag stof in de schuur ,benzine werd op de werf getankt de auto's pick-up en truck volgens de papieren hebben die Farmall's volgens mij dag en nacht moeten werken! goeie ouwe tijd

  • W Geverink

    Mijn 4x4 benzine pickup kan 1 op 8 halen bij 110 km per uur op de lange afstand als ik enorm mijn best doe Ed. Met het trekken van trailers kan dat afzakken naar zo'n 1 op 4.5, maar dat mag de pret niet drukken.

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.