1108 x bekeken 3 reacties

Gezinsbedrijf heeft sleutel in handen

Annet van den Akker
Ga het bij uzelf eens na: hoe vaak heeft u moeten uitleggen waar u dagelijks mee bezig bent?

Dat u met liefde en passie werkt in een modern varkensbedrijf waar dierenwelzijn hoog in het vaandel staat? Hoe vaak bent u gestuit op onwetendheid, misverstanden, vooroordelen of kritiek?

Te vaak en onterecht, durf ik te stellen, en dat terwijl er overal wordt gesproken over het belang van maatschappelijk draagvlak en de noodzaak om de veehouderij in Nederland toekomstbestendig te houden. Maatschappelijk draagvlak en 'de consument' zijn vaak abstracte begrippen die ver van de gemiddelde ondernemer af lijken te staan: zullen 'zij' ooit snappen wat 'wij' doen?

Maatschappelijk draagvlak is niet altijd ver weg. Het is de steun die u krijgt uit uw directe omgeving als u een aanvraag doet voor een vergunning, het enthousiasme waarmee uw kinderen aan vriendjes en vriendinnetjes vertellen dat zij thuis een boerderij hebben. Het is ook uw dorpsgenoot die in de buurtsupermarkt kiest voor uw product. Maatschappelijk draagvlak begint dichtbij uw bedrijf en soms lijkt uw bijdrage daaraan zo klein of vanzelfsprekend dat u het waarschijnlijk niet eens opmerkt.

De kennis over de varkenshouderij, of van andere agrarische sectoren in Nederland, is bij de gemiddelde consument klein. Een aantal decennia geleden had iedereen wel een familielid met een boerderij. Ook stond er op elke boerderij wel een varken. De ontwikkelingen die in loop der jaren hebben plaatsgevonden zijn echter aan de meeste mensen voorbij gegaan. Zelfs binnen uw eigen familie! Uw ooms en tantes, broers en zussen weten waarschijnlijk weinig over uw praktijk van alledag.

In het internationale jaar van het gezinsbedrijf wil ik niet alleen kritisch zijn op het gezinsbedrijf, maar ook een belangrijk onderscheidend element onder de aandacht brengen: gezinsbedrijven zijn diep geworteld in de maatschappij. Generaties lang woont en werkt uw familie in deze omgeving. De omgeving is misschien veranderd, uw werk ook. De mate waarin u verbonden bent met mensen, uw familie, uw dorp, verenigingen en school, waarschijnlijk niet. Als het aankomt op het vergroten van het maatschappelijk draagvlak hebben we daarmee een groot voordeel in handen.

Als belangenbehartigers van de agrarische sector kunnen wij grootse evenementen organiseren om de sector te promoten. Hierbij zijn wij echter niets zonder uw bijdrage. Op zaterdag 13 en zondag 14 september openen varkensbedrijven hun deuren om met trots te laten zien en te laten ervaren hoe varkens in Nederland gehouden en verzorgd worden. Het is een uitgelezen kans voor varkenshouders om op een laagdrempelige en leuke manier te laten zien wat dagelijkse werkzaamheden zijn, hoe varkens gehouden worden en het gesprek aan te gaan.

Misschien kunnen wij dit jaar, in het internationale jaar van het gezinsbedrijf, de kracht van ons gezin ook nadrukkelijk inzetten: nodig de klasgenoten van uw kinderen uit om met hun ouders langs te komen, uw dorpsgenoten via het buurtcentrum, uw teamgenoten van de sportvereniging, vraag uw familie om ook hun vrienden en collega's uit te nodigen. Wat u beschouwt als uw 'gewone' netwerk van familie, vrienden en kennissen, is eigenlijk een kostbaar goed: ons draagvlak.

Annet van den Akker, dagelijks bestuur NAJK, portefeuille intensief

Laatste reacties

  • somporn

    Alleen de hardste schreeuwers die overal op tegen zijn,die willen de waarheid niet onder ogen zien en die laten zich dan ook niet zien.
    Niets makkelijker als lopen schreeuwen vanaf de zijlijn !!!!

  • joannes

    @somporn, harde schreeuwers zijn er altijd geweest! Het probleem is dat ze platforms gekregen hebben waar boeren en vooral intensieve boeren slecht vertegenwoordigd zijn. Daarbij moeten boeren leren omgaan met de hyper communicatieve omgeving van sociale media met foto en video! Vroeger verkocht het product zich met een mooie verpakking, tegenwoordig moet je de productie plek en methode erbij verkopen. De criteria, de voorstelling, de illusie; het lijkt wel op een film promotie. Met dat probleem moeten boeren leren omgaan in het verdedigen en vooral verkopen van hun toegevoegde maatschappelijke waarde. We leven in een tijd waar dieetboeken en calorie arme producten als zoete broodjes verkocht worden; de tijd van overproductie (capaciteit), de tijd van consumenten rechten en privileges. De tijd dat de producent bij gratie een paar centen kan verdienen wanneer hij produceert op de voorwaarden van die consument!

  • sprinkler

    Gezinsbedrijf? Ik koop mijn kleren altijd bij C&A, een gezinsbedrijf.
    Bij de slager heb ik geen keuze.

Of registreer je om te kunnen reageren.