AlgemeenOpinie

Boycot (2)

Door de Russische boycot staat de land- en tuinbouw plotseling positief in beeld.

Vorige week heb ik me kritisch uitgelaten over de vroege en brede roep om compensatie vanwege de Russische boycot. De reden: ik was bang voor negatieve beeldvorming. Inmiddels is het beeld bijgesteld. De vraag om compensatie is nu minder breed en toegespitst op de voedings­tuinbouw. Dat heeft al tot actie van de EU geleid; Ciolos heeft €125 miljoen vrijgemaakt. Een mooi gebaar, en bepaald geen kleinigheid. Maar het is een bedrag voor de hele EU, en dan is het ook weer niet zo veel.

Wat minstens zo belangrijk is, is dat de publieke opinie positief naar de ontwikkelingen kijkt. Er is dus niet gebeurd waar ik bang voor was. Dankzij een slimme actie als ‘SamenSterk’, dankzij het Nationaal Menu van de NRC en dankzij voorgenomen donaties aan voedselbanken is er een positieve flow ontstaan.

De feitelijke omvang van deze acties moet trouwens niet overschat worden. De voedselbanken bedienen zo’n 85.000 personen. Met een pond tomaten per week extra (2 kilo voor een gezin van vier personen) gaat het dus om 40 ton per week. Krap twee vrachtwagens. En met 85.000 komkommers schiet het ook niet op.

Ook de oproepen om Nederlands product te kopen en daarmee Poetin af te troeven, zetten niet zo veel zoden aan de dijk. Toen ik nog op het LEI werkte heb ik geleerd dat de menselijke maag beperkt van omvang is. We gaan immers niet spontaan meer eten. Dat is ook precies de reden dat nu vrijwel alle groenten worden meegezogen in de negatieve prijsontwikkeling: consumenten gaan substitueren, ze vervangen komkommers door tomaten, om maar eens wat te noemen.

De SamenSterk-actie is op Nederlands product voor Nederlandse consumenten gericht. De Belgen hebben ook zo’n actie, voor peren. En ook de Polen zijn bezig hun Russische overschotten met acties weg te werken. Wat echt zou helpen is als de Duitsers onze overschotten gingen opeten, want er zijn meer Duitsers dan Nederlanders. We kunnen ook denken aan een EU-actie ‘Koopt Europeesche Waar’, maar ik vrees dat ons Europa-gevoel daarvoor niet sterk genoeg is.

Kortom, het helpt niet zo veel, maar het leidt wel tot positieve energie. Wie had kunnen denken dat overal in Europa mensen selfies maken, terwijl ze bedreigde tomaten of peren eten om de tomaten- of perensector te ondersteunen. Voor de mensen die niet weten wat een selfie is, het is een foto van jezelf, gemaakt met je mobiele telefoon.

De acties gaan echt de markten niet ruimen, maar ze zorgen voor positieve publiciteit. De land- en tuinbouw is in een paar weken van dierenmishandelaar tot knuffelsector geworden. Kijk maar eens hoe zorgzaam kranten en tv over de sector berichten.

Beheer
WP Admin