Redactieblog

1216 x bekeken 8 reacties

Vion en Avebe

Vion moet zich meer gaan richten op de eigen leden en de eigen markt. Vergeet dat marktleiderschap.

U heeft de afgelopen weken kunnen lezen dat Vion opnieuw in zwaar weer zit. In 2012 schreef het concern bijna een miljard euro af op eerder aangekochte bedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Om het hoofd boven water te houden verkocht het vervolgens Ingredients, net díe divisie die nog wel geld verdiende. Vion heeft een aantal vestigingen in Nederland, en nog veel meer in Duitsland. Uit de pers begrijp ik dat het daar vaak om verouderde slachterijen gaat. Recent legde de Duitse warenautoriteit er zelfs eentje stil omdat-ie niet aan de hygiënenormen voldeed. Vion heeft die Duitse vestigingen te danken aan overnames in het verleden, zoals van Moksel, Südfleisch en Nordfleisch. Die overnames waren erop gericht een leidende rol in de internationale vleesmarkt op te bouwen. Dat was rond 2000 het heersende idee bij Nederlandse coöperaties: marktleiderschap, het liefst in de wereldmarkt. Het verwerven van dat leiderschap is bij Vion enigszins uit de hand gelopen, kunnen we gerust stellen.
Daarin is het varkensconcern niet uniek. Van de vleessector weet ik niet zo veel, ook al werkte mijn schoonvader voor Drentex, één van de voorvaderen van Vion. Het verhaal van Vion lijkt als twee druppels water op dat van Avebe, en dat is een bedrijf waar ik wat meer van weet. Ook Avebe ging rond 2000 groot doen. Het wilde wereldmarktleider zijn in aardappelzetmeel. Nu is aardappelzetmeel slechts een klein onderdeel van de zetmeelmarkt, dus zelfs als wereldmarktleider ben je dan klein. Om leider te worden ging Avebe aan het kopen en aan het bouwen in het verre buitenland. In Thailand en China bijvoorbeeld. Na een paar jaar bleek dat Avebe toch niet zo goed was in het managen van bedrijven in Verweggië en in het verkopen op onbekende markten. Van vreemde valuta had het evenmin kaas gegeten. Het kostte klauwen met geld om er weer van af te komen, en om de strategie weer gewoon op het eigen zetmeel, het eigen gebied en de eigen boeren te richten. Nu gaat het goed, al is dat meer aan geluk dan aan wijsheid te danken. Een rode draad bij Avebe was het streven naar meer toegevoegde waarde. Het heeft een halve eeuw gekost, maar nu is men zover.
Voor Vion zit er maar één ding op. Leer van Avebe: probeer geen marktleider te worden in Europa, richt je op je eigen binnenlandse leden en je eigen gebied. Zorg voor goed vlees voor de Nederlandse markt en de directe omgeving en probeer niet de goedkoopste, maar een goede te zijn. Dat doe je niet door stiekem vlees tot biologisch vlees om te katten. En ook niet door in verouderde fabrieken te produceren. En denk niet dat meer toegevoegde waarde de komende tien jaar iets oplevert.

Laatste reacties

  • halfof

    Jouw woorden zijn precies zo als ik het beleef. Nog wel een paar belangrijke aanvullingen. Destijds ging het inderdaad wat beter met Avebe toen men zich terugtrok van de markten in Azië. Nog iets beter ging het toen flink, maar dan ook flink gesaneerd werd in de zeer brede (dure) directie van Avebe.
    Blijft echter de vraag of Avebe het gaat redden, Vion zekers niet. Nog een opvallende rode draad bij beide concerns: vaak wordt geroepen dat de primaire producenten geen toekomst hebben zonder hun Avebe/Vion. Ook jij weet dat er talloze
    akkerbouwers uit Nederland nu naar volle tevredenheid leveren aan de zetmeelindustrie in Duitsland en dat aantal is nog steeds groeiende.

  • agratax2

    halfof. Dat er meer en meer aardappelboeren aan het Duitse bedrijf leveren accoord. het zou interressant zijn als je ons mededeelde Waarom en hoe dat komt. Liggen hier door deoverheiod opgelegde milieu eisen aan ten grondslag?

  • Zandboertje

    Het is de vraag of dat eerste waar is. In Emlicheim is de productie de laatste jaren volgens mij behoorlijk gedaald. Er zijn vlokkenlijnen waar aan geleverd wordt, maar de productie van het gewone meel is beslist niet groeiende. Mais is daar interessanter dan aardappelen. Ik denk overigens dat de kosten van de directie ook niet al te hoog ingeschat moet worden. Dat er een paar honderd man minder werken schiet meer op. Tien man die anderhalve ton verdcienen(deden ze niet) valt in het niet bij een forse afname van het algemene werknemersbestand.

  • farmerbn

    Mijn vader had vroeger al opgemerkt dat vion meer verdiende aan een dood varken dan aan een levende.
    Wil je echt geld verdienen dan moet je opschuiven naar de consument dus vion moet vleeswinkels openen. Deze winkels hebben een eigen baas maar zijn verplicht om vlees in te kopen bij vion waarbij vion de consumenten- vleesprijs bepaalt. Is er een overschot aan varkens dan daalt de prijs voor de klant en die gaat daardoor meer kopen.
    Van al het geld dat vion de laatste 15 jaar verloren is, had je alle slagerijen in Nederland kunnen kopen.

  • gerjan slingenbergh

    Als je jarenlang gesteund wordt door de overheid zoals Avebe en je houdt de zaak financieel draaiende over de rug van de boeren dan zou Vion ook kunnen overleven.

  • Mozes

    Marktleiderschap op basis van volume werkt niet. Bij Frieslandfoods heeft men ook zoiets geprobeerd met de kaas: het bleek niet te werken. Wat wel werkt is leiderschap in kwaliteit en onderscheidendheid. Een plaatselijke zuivelhoeve die inspeelt op de consument die een voorkeur heeft voor een streekproduct. Cono die diervriendelijke en duurzame kaas produceert in het Groene Hart en daarmee de beste melkprijs van Nederland haalt. Of FC die dankzij een hoog niveau van voedselveiligheid succes heeft in China.
    Drie voorbeelden van klein tot groot die allemaal succesvol zijn door consumentgericht te produceren en zich te onderscheiden van de bulk.

  • auto35

    De directie van For Farmers moet het artikel van Dirk Strijker ook maar eens goed lezen.

  • Mozes

    De NMV/DDB ook. Die geloven ook nog steeds in volumemacht.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.