Commentaar

844 x bekeken 1 reactie

Nederland wint met Duitsers mee

Iedereen heeft er een mening over; ook diegene die er geen verstand van heeft. Geen item dat in de afgelopen vier weken meer aandacht trok dan het WK voetbal in Brazilië.

Op televisie, in kranten en social media heersten de analytici. Alle data zijn bekend: afgelegde kilometers, foute/goede passes, corners, percentages balbezit, overtredingen, et cetera. En zoals een cliché in het voetbal geldt: voetbal is een spel van 2 keer 45 minuten, aan het einde wint Duitsland, komt het ook dit keer uit.

De deelname van Nederland aan dit wereldkampioenschap in Brazilië leverde de supermarkten en horeca extra omzet op. Marktonderzoeker GfK schatte deze stijging vorige week op circa 70 miljoen euro.

De titel voor Duitsland pakt voor Nederland niet eens zo slecht uit. Volgens 'soccernomics', een berekening van welk land economisch gezien het beste kan winnen, heeft de titel voor Duitsland, ná natuurlijk voor Nederland, voor ons het grootste economische voordeel. Duitsland immers is onze belangrijkste handelspartner. Nederlandse exporteurs pikken een graantje mee van de uitgelaten stemming en daaraan gerelateerde hogere uitgaven. ING Bank waagt er zelfs een becijfering aan. ABN Amro, eerder auteurs van Soccernomics, niet meer. Spanje stortte kort naar het behalen van de titel in 2010, door de eurocrisis in een diep dal. Wel of geen titel deed daar niets aan af. De echte economie wint uiteindelijk. En dat is maar goed ook.

Eén reactie

  • alco1

    Extra omzet voor WK gerelateerde artikelen gaat ten koste van iets anders.

Of registreer je om te kunnen reageren.