Redactieblog

1095 x bekeken 6 reacties

Nieuw keurmerk eigen schuld?

"Weer een nieuw keurmerk", moppert Hans. "We komen er in om. Nu weer voor veevoer. Als we geen gecertificeerd voer aankopen, mogen we volgend jaar geen melk meer aan de fabriek leveren. En wat kost dat allemaal wel niet."

"Eigen schuld, dikke bult", zegt Hanna. "Veevoer is kennelijk niet altijd veilig. Daardoor zijn er de afgelopen jaren voedselschandalen geweest. Dat wil de zuivelindustrie voorkomen. Met een nieuw keurmerk en het weigeren van melkveebedrijven zonder een dergelijk keurmerk hebben ze machtige wapens in handen."

"En wij krijgen er weer meer administratie bij", foetert Hans verder. "We zullen wel weer formulieren krijgen, waarbij alle mengvoer en ruwvoer gecertificeerd moet worden aangemeld. Zelfs gras van de buurman moet een certificaat krijgen. Wie dat in zijn domme hoofd heeft gekregen. En ze gaan meteen een directeur aantrekken voor de nieuwe keuringsdienst. Reken maar dat die zich alleen belangrijk vindt als hij veel mensen onder zich heeft. Dat wordt een stevige kostenpost."

Ik denk dat vooral de veevoerfabrikanten zich dit moeten aantrekken. Ze zijn er niet in geslaagd over de gehele linie verantwoord voer af te leveren. Dan is het logisch dat de zuivelsector maatregelen treft. Zij verkopen het product. Zij worden gezien als de verantwoordelijke voor voedselveiligheid.

"Het komt uiteindelijk door de boeren zelf", vindt Hanna. "Wij zijn vaak weinig kritisch op veevoer. We zoeken nog te veel naar koopjes. Daarbij is de prijs belangrijker dan de kwaliteit. Kijk maar eens hoeveel mensen hun inkomen bij de boer verdienen door veevoer te verkopen. Vooral ook ruwvoer en bijproducten. De laagste aanbieder heeft de meeste klanten. We roepen de controle over ons zelf af."

Hoe dan ook, de controle komt er. We weten nog niet wie de kosten voor zijn rekening neemt, maar ga er maar van uit dat wij als boeren linksom of rechtsom betalen. Of het voer wordt duurder, of de opbrengstprijs van de melk lager. Het zal wel nodig zijn, maar ik voel me er niet gelukkig bij. Hoe het wel moet, weet ik echter ook niet.

Laatste reacties

  • W Geverink

    Tja, Hans heeft zich intussen denk ik al wel vaker gekrabt waar het niet jeukt.

  • minasblunders1

    Weer een papieren werkelijkheid gecreërd!

  • Fermer

    Precies de blog voor Mozes, die al precies wist bij de blog van Han van Riel, 'grondverzakking', waarom tegenwoordig toch zoveel mensen een positieve bijdrage aan de economie leveren. Allemaal nieuw werk. Liefst deeltijd-baantjes. Net al bij de bank, de accountant, de K.I. en noem maar op. Je hoeft ze niet eens te betalen voor advies, men zet het wel ergens bij op. Ook al hoef je hun niet, betalen doe je ze toch. Dienstenbaantjes, Nederland zit er vol mee, de nieuwe 'kennis' economie.

  • Mozes

    Het probleem met de huidige kwaliteitscontrole van veevoer is dat de slager zijn eigen vlees keurt. Trustfeed is opgericht door de veevoerfabrikanten zelf. Vorig jaar is gebleken dat de regels die binnen Trusfeed zijn afgesproken zodanig zijn dat er niet effectief kan worden opgetreden. Het was bekent dat met name FC hier zeer ontstemt over was. Nu blijkt dat deze regels moeilijk aangescherpt kunnen worden omdat binnen Trustfeed veevoerfabrikanten dit tegenhouden.
    Bij FC is het geduld blijkbaar op en komt men met een eigen certificering waar veevoerfabrikanten geen zeggenschap meer over hebben. Het is een blamage voor de veevoersector dat ze niet in staat zijn zelf de kwaliteit te garanderen.

  • agratax2

    Laat het duidelijk zijn dat de laatst verantwoordelijke voor -fout- voer de grondstoffen leverancier is. Dat kan maar een man zijn DE BOER of misschien de soya plantage eigenaar. Nee die heeft zovvel kapitaal geinvesteerd dat hij buiten schot blijft. Blijft of de melkveehouder over of de voederfabrikant. Maar een geluk we hebben weer een bureaucratisch wangedrocht erbij gekregen. leren de bureuacraten dan nooit, dat controles en boetes de veiligheid niet verhoging in dezen, de groten blijven sjoemelen.

  • Mozes

    @agratax, aflatoxine kan ontstaan tijdens het transport of opslag. Daarnaast worden veel reststromen verwerkt in krachtvoer die verontreinigt kunnen zijn.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.