Boerenblog

990 x bekeken 4 reacties

Communicatie tussen boer en burger

Gevoelens gecombineerd met datgene wat burgers geloven is doorslaggevend voor het oordeel van burgers over boeren. Dat alles doet er meer toe dan hun kennis over de landbouw.

Een veelbesproken onderwerp op de Nuffield-conferentie is de communicatie van de agrarische sector met de burgers. Bij een aantal vrijekeuzeonderwerpen kwam dit onderwerp meerdere keren aan de orde.

Authentieke boeren, de echte ambassadeurs
Doorslaggevend voor een oordeel van burgers over de landbouw zijn gevoelens gecombineerd met wat burgers geloven, meer dan dat hun kennis het uiteindelijke oordeel bepaalt. Burgers geven er niet om hoeveel je weet, totdat zij weten hoeveel je er om geeft. Het mooiste voorbeeld op de conferentie vond ik de Ierse Nuffield-scholar Sean, hij heeft het Ierse tv-programma Robinson gewonnen. Sean is echt, je voelt dat hij staat voor wat hij doet. En hij kan het nog vertellen ook! Dat zijn de echte ambassadeurs van de landbouw. Die moet de sector koesteren.

Het eetcafé
Iemand vond dat we het beeld van de boer moesten rebranden van Ot-en-Sien naar een moderne boer. Een idee was een soort eetcafé met boer en burger. Op de conferentie werd het 'De Nuffield-pub' genoemd. In Nederland hebben Youth Food Movement (YFM) en NAJK een eetcafé voor boeren en burgers. Daar bespreken zij met elkaar agrarische en burgerthema's. Daarmee investeren boeren in de toekomst. Een vrucht van die samenwerking was de actie van boeren en burgers tegen Albert Heijns eenzijdig opgelegde inkoopkorting.

Sociale media
We kregen een presentatie van Catherine Marriott, een bevlogen vrouw die veel op sociale media aanwezig is. Ze heeft haar eigen website. Ook won zij een award. Volgens haar moeten we de kracht van YouTube gebruiken naast Facebook en Twitter. Bovendien is het goed om vragen te stellen, dan kom je er achter wat burgers beweegt. Soms kom je tot de ontdekking dat er gezamenlijke punten zijn en kun je een brug slaan. Alles hoeft niet perfect te zijn, dat snapt de burger ook wel. Maar wat je zegt, moet wel kloppen.

Awards als positieve pr
Australië en Nieuw-Zeeland kennen regelmatig awards toe aan mensen uit de agrarische sector die bovengemiddeld presteren. Zo was ik bij een katoenboer die een hele serie awards had. Ook de Nieuw-

Zeelandse melkveehouder Foster Kalma heeft verschillende prijzen in de wacht gesleept. Het verkrijgen van een Nuffield-scholarship wordt in deze landen ook als een prijs gezien. Deze awards zorgen voor positieve publiciteit. Wat dat betreft zijn wij zeer bescheiden met 'alleen' onze verkiezing tot Agrarisch Ondernemer van het Jaar.

Agrarische pers als bron
We kregen een presentatie bij Fairfax Media over de rol van de (agrarische) media, uitgever vanThe Land. De agrarische media kunnen zorgen voor inspirerende voorbeelden. Vaak leest de algemene media de agrarische pers. In komkommertijd is de agrarische sector een bron die vaak gebruikt wordt. De bron kunnen we strategisch beter gebruiken.

Eerst luisteren
Ook kregen we een lesje communicatie. Veel van alles wat mensen zeggen, is waardegedreven. Begin eerst eens met luisteren en oordeel niet direct. Dat geeft je kostbare tijd om te bouwen aan vertrouwen. Stel vragen, dat nodigt uit tot een dialoog. Een van de scholars zei in de evaluatie dat hij heeft geleerd om de echte waarde van communicatie in te zien. Luisteren duurt twee keer langer dan praten.
Ik constateer dat we op de goede weg zijn als er zo veel aandacht is bij de Nuffield-scholars voor de communicatie tussen boer en burger. Want de aanpak van een probleem begint met bewustwording van dat probleem.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Maar wat je zegt, moet wel kloppen.... Dat geldt dus alleen voor ons want lekker dier en bv kassa liegen alles bij elkaar.

  • Fermer

    Annechien, u schrijft in uw laatste zin:'want de aanpak van een probleem begint met bewustwording van dat probleem'. Zit hem daar niet de kneep, want wat is het probleem? Dat de burger de schaalvergroting in Nederland niet negatief hoeft te zien, dat ons boerenproduct nog steeds net zo goed of zelfs beter is dan in de Ot en Sien tijd? En wij boeren maar produceren onder steeds meer regelgeving die de burger afdwingt bij de overheid/politici in de vorm van stemwinst?
    Het probleem ligt hem denk ik voor de boeren niet zozeer meer in die burger tevreden houden, maar proberen nog marge te behalen met een product, dat door de kostprijs verhogende maatregelen voortkomend uit die burger, maar die voor een klein deel voor de binnenlandse markt wordt geproduceerd, maar voor een groot deel de vrije markt op gaat.
    Zo langzamer hand komt het bestaansrecht van de boer in het geding. Van de politici hoeven we het niet meer te hebben, die gaan voor de kiezerswinst.
    Volgens mij ligt het echte probleem erin de politici te overtuigen van het belang van onze landbouw en het behoud daarvan.
    Als het bestaansrecht van de landbouw in het geding komt, heeft de burger straks niets meer te willen en BV Nederland idem dito.
    Hoe kijkt u en/of anderen hier tegen aan?

  • a.tenhave1

    Draagvlak in je buurt, in het land is van groot belang. Als er geen draagvlak meer is, dan verdwijnt de productie. Vandaar het grote belang van een goede communicatie tussen boer en burger.

  • Fermer

    @a.tenhave1, volgens mij zijn er al legio mooie initiatieven van boeren naar burgers toe. Denk aan kamperen bij de boer; meekijken in de stal via een skyboox; schoolklassen die langs mogen komen; zorgboerderijen etc.. Maar nog steeds zit er wrijving tussen boer en burger als het gaat over uitbreiding, die volgens de meeste boeren noodzakelijk is voor de kostprijs beheersing. Produceren echter voor een niche-markt is maar voor enkelen weggelegd aangezien de vraag daar kleiner voor is. We kunnen dus niet allemaal produceren zoals de burger dit graag zou zien; kleinschalig; koeien in de weide. Wel als daar voor betaald zou worden, maar dan laat die burger het in grote getale afweten.
    Misschien zit hem daar de bewustwording in voor de burger dat a zeggen ook b doen is. Maar dan hebben we nog een lange weg te gaan.
    Toch zullen er veel' gangbare' boeren nodig blijven zijn om dat we voor een groot deel voor de export produceren, dit zal dan wellicht altijd voor een spanningsveld blijven zorgen, tenzij er echt armoede komt, dan zullen ze de boeren weer omarmen.

Of registreer je om te kunnen reageren.