AlgemeenOpinie

Boerenfilm goed idee uit Amerika

De bioscoop is een geweldige plek voor promotie. En dan niet met gladde reclamefilmpjes als voorafje van de echte film.

Steeds vaker is de hoofdfilm zelf een soort van fraai verpakte boodschap. Staatsbosbeheer had afgelopen jaar een geweldig succes – financieel én publicitair – met ‘De Nieuwe Wildernis’, het docudrama over de Oostvaardersplassen. Het publiek stroomde massaal toe om te kijken naar de gestileerd weergegeven werkelijkheid in dat nog altijd wat omstreden natuurgebied, en betaalde daar ook nog voor.

In Amerika is deze maand de film Farmland in roulatie gebracht. Die doet hetzelfde, maar dan over een heel ander onderwerp: de boer. Een gelauwerde regisseur uit Hollywood werd ingehuurd om een portret te maken van Amerikaanse boeren. Dat leverde een strak vormgegeven verhaal op met schitterende beelden. Ietwat bombastisch misschien af en toe, en vast wel wat geromantiseerd, maar met de serieuze bedoeling om ‘de werkelijkheid’ neer te zetten.

Tegengif tegen twee soorten beeldvorming die nu te zeer overheersen: het negatieve beeld dat actiegroepen neerzetten en het romantisch-nostalgische plaatje dat in voedselreclames nog altijd vaak te zien is.

Een prima idee van de US Farmers and Ranchers Alliance om hier geld in te steken. Iets voor LTO om ook te doen, eventueel samen met Europese zusterorganisaties? Europese boeren hebben misschien nog wel een mooier verhaal te vertellen dan hun Amerikaanse ‘concullega’s’.

Beheer
WP Admin