AlgemeenOpinie

Streek belangrijker dan biologisch

Een verhelderend onderzoek van de Foodmonitor. Een representatief consumentenonderzoek geeft aan dat lokale of streekproducten de voorkeur hebben boven biologische.

Bijna een kwart van de consumenten gaf aan dat ze kiezen voor het lokale product tegen ruim 10 procent dat koos voor biologisch. Een belangrijk gegeven. De consument wil het gevoel hebben dat zijn product dichtbij vandaan komt en daardoor dicht bij hem staat.

Opmerkelijk in een wereld waar veraf steeds dichterbij komt. Via de computer en andere media is alles binnen oogbereik. We worden steeds meer wereldburgers. We kopen van supermarktketens met vestigingen in vele landen. Zoals Albert Heijn. En zie de opkomst van Lidl en Aldi. Waar je komt in Europa, allemaal dezelfde vestigingen met dezelfde kleuren en dezelfde producten. Eenheidsworst dus.

Kennelijk wil de consument weer wat anders met zijn voorkeur voor lokale producten. Vervelend voor de grotere ketens, die streven naar uniforme winkels. En coöperaties, zoals FrieslandCampina, die landelijk proberen sterke merken te realiseren. Dat lukt moeilijk, zoals steeds weer blijkt uit de tegenvallende resultaten van de sector kaas. Die levert bulkproducten.

Het zijn duidelijk de tijden voor Cono, die met Beemsterkaas het lokale accent benadrukt. Het nieuwe Pure Graze-label van Farmel in Emmeloord past helemaal in deze trend. En dan natuurlijk Rouveen, die met specialiteiten het gevoel geeft dat klein fijn en dichtbij is. Daar kan FrieslandCampina een puntje aan zuigen.

De hoge heren van die coöperatie mogen zich wel eens verdiepen in de wensen van de consument. Die wil wat anders dan bulk onder één noemer. Die wil wat speciaals, iets tastbaars dichtbij. Wellicht zit FrieslandCampina met de weidemelk wel dichter bij de juiste weg dan we zelf denken. De koe in de wei staat namelijk ook dicht bij elke consument.

Vergaderboer

Beheer
WP Admin