Redactieblog

914 x bekeken 5 reacties

Streek belangrijker dan biologisch

Een verhelderend onderzoek van de Foodmonitor. Een representatief consumentenonderzoek geeft aan dat lokale of streekproducten de voorkeur hebben boven biologische.

Bijna een kwart van de consumenten gaf aan dat ze kiezen voor het lokale product tegen ruim 10 procent dat koos voor biologisch. Een belangrijk gegeven. De consument wil het gevoel hebben dat zijn product dichtbij vandaan komt en daardoor dicht bij hem staat.

Opmerkelijk in een wereld waar veraf steeds dichterbij komt. Via de computer en andere media is alles binnen oogbereik. We worden steeds meer wereldburgers. We kopen van supermarktketens met vestigingen in vele landen. Zoals Albert Heijn. En zie de opkomst van Lidl en Aldi. Waar je komt in Europa, allemaal dezelfde vestigingen met dezelfde kleuren en dezelfde producten. Eenheidsworst dus.

Kennelijk wil de consument weer wat anders met zijn voorkeur voor lokale producten. Vervelend voor de grotere ketens, die streven naar uniforme winkels. En coöperaties, zoals FrieslandCampina, die landelijk proberen sterke merken te realiseren. Dat lukt moeilijk, zoals steeds weer blijkt uit de tegenvallende resultaten van de sector kaas. Die levert bulkproducten.

Het zijn duidelijk de tijden voor Cono, die met Beemsterkaas het lokale accent benadrukt. Het nieuwe Pure Graze-label van Farmel in Emmeloord past helemaal in deze trend. En dan natuurlijk Rouveen, die met specialiteiten het gevoel geeft dat klein fijn en dichtbij is. Daar kan FrieslandCampina een puntje aan zuigen.

De hoge heren van die coöperatie mogen zich wel eens verdiepen in de wensen van de consument. Die wil wat anders dan bulk onder één noemer. Die wil wat speciaals, iets tastbaars dichtbij. Wellicht zit FrieslandCampina met de weidemelk wel dichter bij de juiste weg dan we zelf denken. De koe in de wei staat namelijk ook dicht bij elke consument.

Vergaderboer

Laatste reacties

  • Fermer

    Vergaderboer, die kaas is dan toch ook van die weidemelk? Dan zou die het toch ook al goed moeten doen?
    Maar hoe denkt u de koeien in de weide te houden voor een goed imago naar de burgers toe als u in uw schrijven: 'wat is een ideaal gezinsbedrijf' van de datum 25 april jl., schrijft dat dat een bedrijf van 300 à 400 koeien is. Hoe ziet u dat praktisch mogelijk in Nederland?
    Ik kreeg altijd de indruk dat Friesland Campina vooral voor de export produceerd, dan is die koe in de Nederlandse weide toch van ondergeschikt belang? Want de consument van FC zit dan toch ver weg? De binnenlandse markt is dan toch maar een kleiner gedeelte van de afzet?

  • Mozes

    Wil de consument een streekproduct of een product waar hij een persoonlijk contact mee heeft?
    In dat laatste geval moeten wij bij FC vooral doorgaan met weidegangdagen, openboerderijdagen en traceerbaarheid van zuivel tot op de boerderij via een code op het pak.

  • Jaap39

    Zolang Campina een betere uitbetaalprijs kan betalen als al haar collega's hoeven we over de strategie ons geen zorgen te maken.
    Met andere woorden: bio, streek of anderszins.... Gerommel in de marge

  • landboer

    Is dat zo Jaap39?

  • Jaap39

    Het woordje 'al' had ik inderdaad beter weg kunnen laten. Er had 'bijna al' moeten staan landboer.

    Maar mijn stelling: bio, streek of anderszins.... Gerommel in de mage. Prima dat het gebeurd maar volgens mij een (marketing) kosten opdrijvend systeem, groot gros consumenten kan het slecht betalen die duurdere artikelen. En waarom zouden ze meer betalen terwijl het normale produkt ook al super is!!
    Zet het marketing geld maar gewoon op bestaande produkten en zie dat beter onder de aandacht te brengen als steeds maar weer nieuw produkt voor meer geld.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.