Redactieblog

1155 x bekeken 5 reacties

Langs de meetlat: veevoersector

"Die kun je geen cijfer geven", meent Hanna. "Het is de meest onoverzichtelijke sector in ons land. Dat komt door boeren en bestuurders. En niet te vergeten de directeuren."

Dit vraagt om een nadere verklaring, die Hanna vlot geeft:

"Veevoer is één van de weinige producten waarbij de boer nog het gevoel heeft dat hij kan onderhandelen. Er is geen publieke vergelijking van de prijzen, zoals bij melk en vlees. Bovendien is er geen afnameplicht bij de coöperatie. Dus kan men vrolijk vrij winkelen in de veevoeretalage. En elke keer weer het prettige gevoel hebben dat je goedkoop hebt gekocht. Het is naast de veehandel één van de weinig sectoren, waar de boer nog zelf kan kiezen. Dat geeft de handelaar alle ruimte om daarvan te profiteren. Bovendien komt de man met veevoer nog op het bedrijf. Hij is een welkome gast, die de nieuwtjes uit de buurt weet. Anders dan de mensen van de melkfabriek, die alleen maar komen om te controleren. Dat zijn halve ambtenaren."

Boeren vergeten dat die gezelligheid aan de keukentafel wel betaald moet worden. Ik denk dat een veevoervertegenwoordiger of een veehandelaar per bezoek meer kost dan de kwaliteitscontroleur van de zuivelfabriek. De ene betalen we met groot genoegen en de andere niet. Toch verandert dit. Over niet al te lange tijd verdwijnen deze verkopers van het bedrijf en gaat alles via internet. Dat begint nu al op te komen.

"Dat duurt nog wel even", zegt Hanna. "Boeren vinden het veel te gezellig. En ze merken niet dat ze het betalen. Er komt immers geen rekening."

Dit is wel de kern van de zaak. De veevoersector is er niet in geslaagd via de coöperatie boeren aan zich te binden. Alleen door goede prijzen en contracten. Niets mis mee, maar het 'samen zaken doen' is ver te zoeken. Daarom kiezen bestuurders ook gemakkelijk voor de particuliere koers, zoals ForFarmers, die naar de beurs gaat. Volgen de directeuren, voor wie groot belangrijker is dan goed?

Langs de meetlat: een 6-min. Geen onvoldoende omdat coöperaties zoals Agrifirm toch nog wat 'samen' uitstralen.

Laatste reacties

  • alco1

    Ik moet hier denken aan een uitspraak van mijn vader. Hij zei:
    'Het kan toch nooit uit zo'n dure vertegenwoordiger langs de straat'.
    Het antwoordt: 'Daar heb je groot gelijk in, maar als we niet langs komen gaan we failliet'.

  • BO(skabout)ER

    de onderbouwing van het cijfer 6- is eventjes langs me heen gegaan denk ik..

    Het slaat nergens op om de veevoersector over één kam te scheren en dan met een raar cijfer uit de hoed te voorschijn komen. Het zou even raar zijn om alle melkfabrieken een zelfde beoordeling te geven.

    En over dat internet gedoe, ik vind het wel fijn dat de voerleverancier eventjes persoonlijk langskomt, dan kan hij het bedrijf ook visueel bekijken want je kan het voer wel berekenen maar soms moet je het ook zien.

  • Rip

    Wat mij betreft kan de veevoer vertegenwoordiger wegblijven. Via internet kun je alles regelen. Ik heb liever een deskundige, die mij kan adviseren. Die wil ik dan ook wel betalen. Zijn kosten kan ik dan vergelijken met de opbrengsten, die zijn advies opleveren. Een vertegenwoordiger zonder advies is veel te duur en kost alleen maar tijd.

  • drikhend

    Als goed is koop je geen voer van een vertegenwoordiger . Want dan koop je naar mijn menig op basis van prijs , emotie , of ontevredenheid over de ander leverancier . Als goed gaat dan hoef je niet te veranderen . Maar als je niet tevreden bent en de voerverkoper heeft kennis van zaken en kan hij u wijzen op zaken waarmee u uw resultaten kunt verbeteren . Dan kan dit aanleiding zijn om van hem of haar te gaan voeren . Als de voerverkoper geen vakkennis heeft en alleen maar verkoper is dan is hij veel te duur . Maar als hij uw resultaten kan verbeteren door zijn kennis . Kan hij waarschijnlijk uw resultaten met zijn voer ook verbeteren . En de vraag is hoe lang zijn externe ingehuurde specialisten onafhankelijk . En bij problemen zullen zij ook in overleg met de leverancier moeten treden . Wat ook tijd en geld kost . En als voerbedrijven niemand meer de boer opsturen zullen deze ook specialisten moeten inhuren bij problemen en geschillen .

  • Rip

    drikhend, ik ben het met je eens. Maar in mijn beleving komt de adviseur van de veevoer fabrikant, zodat je bij problemen ook bij hem terecht komt. Die adviseur moet je dan dus wel betalen, maar hij komt net zo vaal of weinig als jij wil. We hebben dan een transparante prijs van het voer en inzicht in de kosten van de vertegenwoordiger. Een beetje in vergelijking met de nieuwe regels bij verzekeringen.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.