Redactieblog

2032 x bekeken 22 reacties

Dé boer en dé consument bestaan niet

"Dé consument bestaat niet", was de tendens van meerdere reacties op mijn blog van vorige week. Mee eens, die bestaat niet. Net zoals dé boer ook niet bestaat.

Ze maken beide echter wel deel uit van de maatschappij en ontkomen niet aan de ontwikkelingen en trends in die maatschappij. En dan delft de boer het onderspit. Er zijn veel meer consumenten dan boeren. Daarom bepalen die de ontwikkelingen en trends. We kunnen wel denken dat wij als boeren dat kunnen, maar dat is een misvatting.

Natuurlijk moeten we er in de eerste plaats voor zorgen dat het imago van de boer goed is. Dat ben ik helemaal met staatssecretaris Sharon Dijksma eens, die dat voor de kerst in een interview benadrukte.

We kunnen zelf veel doen aan dat imago. Kijk maar eens rond in je eigen omgeving. Bij de ene boer ziet het er keurig uit, bij de andere is het rommelig, soms zelfs een rotzooi. Ik hoor de collega's, die zich aangesproken voelen, zeggen: "Wat een onzin, het gaat om het product dat ik aflever. Ik heb altijd eersteklas melk. Dat is toch prima?"

Nee, dat is het niet. De burger, consument, kortom alle geledingen van de maatschappij kijken niet naar het celgetal en de klasse van de melk. Die kijken van de buitenkant naar de boerderijen en stallen. Daar stoelen ze hun oordeel op.

Logisch toch? Ik koop mijn nieuwe trekker ook niet van een dealer, die hem laat zien te midden van een schroothoop van verroeste werktuigen? Zo oordeelt de maatschappij ook over de boerenbedrijven. Daarom heb ik veel waardering voor de collega's, die de zaak op orde hebben en openstellen voor bezoekers. Maar helpt het echt? Ik betwijfel het.

Dan de vraag: "Kunnen we de maatschappij op andere gedachten te brengen?" Vergeet het maar. We hebben voorbeelden uit het verleden. Wie had gedacht dat de scharreleieren de kooieieren zouden verdrijven? Legpluimveehouders verzetten zich er fel tegen. Toch is scharrel nu de maatstaf geworden. Hetzelfde geldt voor roomboter. Margarine heeft ons product overvleugeld.

Dezelfde kant gaat het uit met pluimvee. De vernietigende naam 'plofkip' verdrijft het thans reguliere product. Er komt een nieuw soort kip met andere eisen voor in de plaats.  Het zou me niet verbazen dat het ook met melk gebeurt. Over tien jaar is weidemelk normaal geworden en al het andere industriemelk. Cono, voorloper en vooruitziend, neemt alleen maar nieuwe leden aan, die weidemelk leveren.

Probleem blijft de prijs, die de gebruiker er voor wil betalen. Bij scharreleieren is er een duidelijke meerprijs boven de kooieieren. Aan onze coöperaties de taak om dit voor alle producten aan te pakken.

Daarmee daag ik ze uit (nog) meer te betalen aan de boeren, die producten leveren, zoals de maatschappij die wil. Maar diezelfde coöperatie moet er ook voor zorgen dat de consument de meerprijs gaat betalen. De boer volgt dan wel. Die is – ik spreek uit ervaring – het best te sturen via zijn beurs. Dat is geen trend, maar een jarenlang vaststaand feit.

Laatste reacties

  • veldzicht

    Even krijg je een betere prijs voor dat speciaal product,tot het gemeengoed is en krijg je allemaal weer de zelfde rotprijs en zit je wel met de hoge(re) kosten.

  • alco1

    Vergaderboer heeft in het vorige: 'Kansen en bedreigingen van de boer'.
    #3 niet begrepen. Hij gaat weer uit van een voldongen feit en dan heeft hij gelijk.
    Wij hebben het echter over het feit dat bij 90% van de consument de mening ontstaat door de tweespalk die door onszelf gecreëerd wordt door het lakse optreden van LTO.

  • agratax2

    Ik vraag me af of DE consument wel zelf bepaalt of dat de Grote Schreeuwers hem hun eisen / ideeen op leggen. Met andere woorden De consument loopt mee achter de schreeuwende minderheid aan omdat ze -erbij willen horen-. Ze willen bij de winnaar horen en de schreeuwer is de winnaar, Hij wordt gehoord en zijn eisen worden ingewilgd. De consument geeft nog steeds liever geen 5 cent meer uit voor zijn karbonade omdat de varkens boer dat nodig heeft om aan de eisen van de schreeuwers te voldoen. Het gevolg van dit gedrag zal zijn een stervende vleessector en import vlees in het schap vanwege het prijsverschil.

  • alco1

    Nergens kan ik in het vorige item vinden dat de reacties zeggen dat consument niet bestaat. Wel druipt overal de input af tot de meningsvorming van de burger.
    Echter geeft @Vergaderboer, cq @Mozes, weer zijn LTO vertegenwoordigende draai aan het onderwerp.

  • koestal

    Koeien in de wei omdat de consument dat wil,zegt Friesland-Campina !

  • automaat

    Ik denk als we tien jaar verder zijn 'vergaderboer' gelijk heeft gekregen.
    Zit zelf in de aardappelhandel (huisverkoop) en merk hier dat de kwaliteit het van de grootgrutters gaat winnen!
    De consument betaald best meer als ze maar ervaren dat er wel degelijk kwaliteitsverschil is.Maak dit aantoonbaar en pluk daar de vruchten van,
    (hogere prijs)

  • Mozes

    @alco, ik weet niet waar jij een reactie van mij ziet staan. Ook bij de vorige twee columns van Vergaderboer staat geen reactie van mijn kant.

    Wat deze column van Vergaderboer betreft: ik heb geen enkele moeite met wat de samenleving wil. Hoe meer verschillende eisen de consument stelt hoe meer verschillende mogelijkheden van boeren er zijn. Je hoeft niet allemaal mee te doen aan een ratrace naar de laagste kostprijs. Dankzij de verschillende eisen zijn er andere mogelijkheden om een inkomen te halen. Ik juich dit alleen maar toe.
    Waar ik wel een probleem mee heb is dat de consument alleen ZEGT en in de winkel NIET WIL .

    De consument stelt in zijn KOOPGEDRAG maar twee eisen: fysieke kwaliteit en de laagste prijs. Dierwelzijn, weidegang, duurzaamheid, enz wordt alleen geëist in het maatschappelijke en politieke debat en niet in koopgedrag.
    HIER KUNNEN WIJ BOEREN NIETS MEE!!

  • alco1

    Ik denk dat als we zo door gaan de landbouw over tien jaar in Nederland niets meer voorstelt op de internationale markt en ons land is vervallen tot de graad van een ontwikkelingsland.

  • alco1

    @Mozes. Juist dat er geen reactie staat.
    Ik merk in veel beschrevene een parallel tussen jullie, geschoeid op de LTO leest.
    Let wel. Ik ben helemaal niet tegen het LTO. Ik vind ze zelfs zeer nodig en ze doen plaatselijk zeer goede dingen. Echter ben ik er toch uit gestapt omdat ik ze zeer regelmatig zat te porren voor actie tegen verzonnen misstanden e.d. door de anti's en steevast als antwoordt kreeg dat je door aandacht hen teveel podium gaf.
    Iets wat ik zag als gemakkelijk kunnen scoren door de anti's.

  • Ishtar

    Natuurlijk bestaat de consument niet.
    Al eens consument horen vragen in de winkel,
    -mag ik een kip dat in 5 weken enorm snel groeit, en waar de slachterij nog even veel water en zout in spuit?
    -of, mag ik kalfsvlees, van een kalf dat bewust bloedarmoede heeft gehad?
    -of mag ik een varkenslapje dat stijf staat van de ESBL?
    -of mag ik witte drap dat melk heet, waar alle mineralen en sporen elementen eruit is gefilterd en voor grof geld wordt verkocht?
    Maw, je kunt pas over een consuments praten als je hem eerlijk voorlicht, maar ja daar heeft ratrace too the bottom vee-industrie geen boodschap aan.
    -de vraag is steeds meer, met zoveel misleidingen, levert de sector nog wel eens eerlijke producten, via ozne eerlijke supermarkten?
    -Ik twijfel.
    -en boeren maar hopen op steun van de bevolking, wel op deze manier gaat dat niet lukken.
    -misschien met een eeerlijk verhaal en een eerlijk product, dan kom je nog eens ergens.
    -jullie zijn steeds meer anonieme gronsstofleveranciers.

  • John*

    Als sector hebben we de komende jaren de taak om de consument duidelijk te maken dat deze kan kiezen. Hiermee komt de verantwoordelijkheid voor verdere verduurzaming niet bij de boer maar bij de consument te liggen. Er zijn producten die aan de eisen voldoen, er zijn voldoende producenten die willen en kunnen schakelen dus laat de marktvraag maar komen!

  • Ishtar

    @John,
    Op zich klopt de theorie.
    Je hebt het over de bewuste cosnument die door het bos van marketing zelf keuzes maakt.
    De onbewuste cosnument in hun drukke leven zegt simpel,
    -Het ligt toch in de winkel, dus is het goed en gecontroleerd en duurzaam.
    -die koopt onbewust niet eerlijke producten als doodgekookte en 1000 keer gefilterde melk, en denkt de sector en het voedingscentrum zegt dat het goed is voor mij botten.
    dus doen ze dat.
    -of kopen becel omdat het goed si voor het hart...... (NOT)
    -of ik koop vlees in de supermarkt, dus ik ga er vanuit dat het veilig is en goed gecontroleerd is deoo de supermarkt en hun koepel CBL oprecht is...
    -conclusie, niets van dat klopt meer in beelden.
    -dus veel burgers bereik je niet meer, en dat is ook niet de bedoeling van de vee-industrie sector, immers dan kan je producten zo manipuleren
    dat ze het toch wel kopen, no matter wat.
    -het gaat om masssa, domheid en massaliteit onder de gristen vlag van de cda en jullie bestuurders.

  • joohoo

    Consumenten die menen dat aardappelen aan struiken groeien!.
    Radar die het verschil tussen een stier of een koe niet ziet!.
    Een voorbijganger die bij het aanschouwen van een perceel suikerbieten gewichtig verteld dat de tarwe er mooi bij staat!. En hij had er ook nog voor geleerd.
    Een pluimvee expert die in de bouwtekening een giergoot heeft opgenomen als emissie reduktie!.
    Een te groot deel van de bevolking vindt zichzelf deskundig!.
    Maar de consument dat zijn we allemaal.

  • trijnie

    Met dit verhaal slaat vergaderboer de spijker op z'n kop!

  • W Geverink

    De maatschappij is maar 2% van de bevolking. Deze maken heel veel lawaai over hoe het allemaal moet maar kopen zelf geen vlees, zuivel of eieren. De andere 98% stemt met de portomonee. De winkels weten het koopgedrag van de consument en weet presies waar behoefte aan is. Dat is de groep waar de winkeliers op letten en hun aanbod op aanpassen.

  • trijnie

    @ Geverinck, ik merk in mijn omgeving dat steeds meer mensen voor kwaliteit gaan. Vooral op vleesgebied kopen ze steeds meer bio of stervlees. Ook andere luxere produkten worden veel gekocht.
    En let maar eens op het aanbod bv bij Lidl tijdens de feestdagen, ook daar al bio lees. Voor de aardigheid toch eens wat braadlapjes meegenomen en nog goed vlees ook. Er zullen altijd mensen blijven die voor het goedkoopste (moeten) gaan maar er is een toenemende groep die wel willen betalen.
    Ik vind het erg mooi dat WD het voor de eierboeren goed werkt. Soms speelt een vijand toch nog een goede rol in het geheel.

  • Mozes

    @John*, jij slaat in reactie #11 de spijker op de kop!

  • Mozes

    @John* #11, die marktvraag komt niet, dat weten we allemaal.

  • PetervanKempen

    Ondanks het geraas van @ishtar, zijn gezamenlijke consumenten bepalers voor welke en hoeveel productssoorten en kwaliteiten er afname is, en de boer is ALTIJD slechts leverancier ervan. In tegenstelling tot het zwarte pieten plaatje wat @Isthar CS de sector willen opplakken. Dit gaat dan over het geringe deel agrarische producten wat binnenslands wordt afgezet. Voor de rest van de agrarische productie uit ons land zul je de exportvraag en de wereld markprijzen moeten accepteren als maatstaf voor de te leveren producten en kwaliteit. Ondanks dat de critici als @Ishtar CS vooral in onms land zo veel lawaai maken zijn zij maar o,oo1% van al die consumenten en zijn hun critische opmerkingen dus irrelevant en niet echt van toepassing op factoren die invloed hebben op het marktmechanisme.of imago van de boer. Idealen over (onhaalbare) kwaliteitsnormen voor het geheel aan productie volume zijn mooi, maar regelmatig inkomen met markt- en regelconforme producten uit de sector is beter.

  • Gerard Groot Koerkamp

    De beleving van een product is veiligheid smaak en prijs.Alle andere eisen worden gesteld door consumenten die het product niet kopen.Richt je op de echte consument op de echte markt zonder al die flauwekul van duurzaam, wat in feite helemaal geen markt is.

  • joannes

    Ik had verwacht dat de rol van de Politiek en de Media ook eens een keer in deze dynamiek besproken zouden worden. Het is natuurlijk heerlijk praten over ¨de consument¨ en vervolgens ontkennen dat die bestaat, evenals de Boer. Maar wat te denken van de ¨agenten¨ of ¨boodschappers¨ in deze context. In dit rijtje behoren natuurlijk óók de professionele Reclame Campagne ontwerpers, alle doen en praten alsof ze het weten, maar de Boer of eigenlijk alle Boeren zitten klem tussen de ¨Boodschap¨ en de ¨Realiteit¨ van vandaag. Diegene die meebewegen krijgen ionvoldoende voor de investering en inspanningen en diegene die het afwachten krijgen kritiek vanuit Media, de Over ijverige (in deze zaken) Vakorganisaties en die collegas die het wel begrijpen. Kortom, terug naar de werkelijke realiteit maar dan ook alle spelers die hier meedoen; bij hogere opbrengsten is een boer snel bereidt om teschakelen, dat hebbn ze in het verleden bewezen. ¨Met mooie praatjes alleen vul je geen gaatjes¨

  • koestal

    Wie pleit dan voor de koe in de wei ?

Laad alle reacties (18)

Of registreer je om te kunnen reageren.