AlgemeenOpinie

Racende Russen

Vol gas rijden we over brede, ruwe asfaltwegen. Daar waar asfalt lig, mag gereden worden, volgens de Russen. En hoe!

In het weekend van de eerste Formule 1-race op Russisch grondgebied, in Sochi, landen we met een vliegtuig van Aeroflot in Tsjeljabinsk. Vertrokken vanaf Wenen net na middernacht, met een overstap in Moskou, arriveren we er om 13.30 uur. Tsjeljabinsk is een stad met 1 miljoen inwoners, in de Oeral. We worden afgehaald, en een mooie belevenis volgt. Na het verlaten van de parkeerplaats gaat het vol gas over een brede, ruwe asfaltweg. De Mercedessen, Audi’s en landrovers rijden vol gas. Maar de VW’s, Kia’s en Toyata’s geven zich niet zomaar gewonnen. Het gevolg is dat men hier drie rijen dik inhaalt. Immers, daar waar asfalt ligt mag gereden worden! De racende Rus! In Tsjeljabinsk knallen de Russen met 80 à 90 kilometer per uur door de stad. Officieel is de limiet 60 kilometer per uur, maar tot 80 kilometer doet de politie niets. Mooie regel toch? Ik hoor de Nederlander al denken: ‘Ja, maar dat mag toch niet?’ Nee inderdaad, dat mag niet.

Snelle rit

De taxichauffeur op de terugweg maakt het nog bonter. Hij presteert het om in z’n Kia met 120 kilometer per uur naar het vliegveld te knallen, terwijl hij met zijn iPhone in de hand aan het bellen is. O ja, iedereen heeft hier de duurste telefoons, dat is een statussymbool.

Dit ritje deed me overigens denken aan een excursie met de has in 1986 in Praag. Destijds nog communistisch en spotgoedkoop. Op de laatste avond hadden we nog een handvol Tsjechische kronen over. We hielden een taxi aan en vertelden hem dat hij zo hard mogelijk door Praag moest rijden en dan ons geld kreeg. ‘Dampfen’, zeiden we tegen hem. Nou, dat hebben we geweten, want 28 jaar na dato weet ik het nog!

Goedkoop racen

Overigens is dat racen in Rusland best goedkoop. Er zijn drie soorten benzine: 96, 92 en 80. Dat spul kost een 31 à 36 roebel per liter, grofweg €0,65. Met zo’n prijs kun je het gas ook wel een beetje dieper intrappen. Bovendien moet je brutaal zijn, want wie het eerst komt, het eerst maalt. Dus bij de stoplichten een paar extra rijen maken en zo ver mogelijk doorrijden, tot voorbij het zebrapad, of wat daar voor doorgaat.

De stoplichten zijn er perfect: aan de overkant van de kruising staan stoplichten deze kant op gericht en de meeste geven de resterende tijd aan. Dus je hoeft niet door rood te rijden, want dan is een ongeluk gegarandeerd. En die hebben we ook gezien, ongelukken. Automobilisten minderen dan geen vaart om nieuwsgierig te kijken, er zijn zo veel ongelukken. Dus geen last van filevorming zoals in Nederland. Tja, de wereld lijkt iets harder in Rusland. Goed om te zien, want dan besef je weer hoe goed het is in Hongarije en hoe supergoed in Nederland.

Beheer
WP Admin