Boerenblog

2973 x bekeken 11 reacties

Racende Russen

Vol gas rijden we over brede, ruwe asfaltwegen. Daar waar asfalt lig, mag gereden worden, volgens de Russen. En hoe!

In het weekend van de eerste Formule 1-race op Russisch grondgebied, in Sochi, landen we met een vliegtuig van Aeroflot in Tsjeljabinsk. Vertrokken vanaf Wenen net na middernacht, met een overstap in Moskou, arriveren we er om 13.30 uur. Tsjeljabinsk is een stad met 1 miljoen inwoners, in de Oeral. We worden afgehaald, en een mooie belevenis volgt. Na het verlaten van de parkeerplaats gaat het vol gas over een brede, ruwe asfaltweg. De Mercedessen, Audi's en landrovers rijden vol gas. Maar de VW's, Kia's en Toyata's geven zich niet zomaar gewonnen. Het gevolg is dat men hier drie rijen dik inhaalt. Immers, daar waar asfalt ligt mag gereden worden! De racende Rus! In Tsjeljabinsk knallen de Russen met 80 à 90 kilometer per uur door de stad. Officieel is de limiet 60 kilometer per uur, maar tot 80 kilometer doet de politie niets. Mooie regel toch? Ik hoor de Nederlander al denken: 'Ja, maar dat mag toch niet?' Nee inderdaad, dat mag niet.

Snelle rit
De taxichauffeur op de terugweg maakt het nog bonter. Hij presteert het om in z'n Kia met 120 kilometer per uur naar het vliegveld te knallen, terwijl hij met zijn iPhone in de hand aan het bellen is. O ja, iedereen heeft hier de duurste telefoons, dat is een statussymbool.
Dit ritje deed me overigens denken aan een excursie met de has in 1986 in Praag. Destijds nog communistisch en spotgoedkoop. Op de laatste avond hadden we nog een handvol Tsjechische kronen over. We hielden een taxi aan en vertelden hem dat hij zo hard mogelijk door Praag moest rijden en dan ons geld kreeg. 'Dampfen', zeiden we tegen hem. Nou, dat hebben we geweten, want 28 jaar na dato weet ik het nog!

Goedkoop racen
Overigens is dat racen in Rusland best goedkoop. Er zijn drie soorten benzine: 96, 92 en 80. Dat spul kost een 31 à 36 roebel per liter, grofweg €0,65. Met zo'n prijs kun je het gas ook wel een beetje dieper intrappen. Bovendien moet je brutaal zijn, want wie het eerst komt, het eerst maalt. Dus bij de stoplichten een paar extra rijen maken en zo ver mogelijk doorrijden, tot voorbij het zebrapad, of wat daar voor doorgaat.
De stoplichten zijn er perfect: aan de overkant van de kruising staan stoplichten deze kant op gericht en de meeste geven de resterende tijd aan. Dus je hoeft niet door rood te rijden, want dan is een ongeluk gegarandeerd. En die hebben we ook gezien, ongelukken. Automobilisten minderen dan geen vaart om nieuwsgierig te kijken, er zijn zo veel ongelukken. Dus geen last van filevorming zoals in Nederland. Tja, de wereld lijkt iets harder in Rusland. Goed om te zien, want dan besef je weer hoe goed het is in Hongarije en hoe supergoed in Nederland.

Laatste reacties

  • ed12345

    Ronald jij en ik zijn inmiddels anders gewend ,hier krijg je op de snelweg met max 100 ,onder de 119 ook geen bon dus mijn verbazing in NL op zondagmorgen om 9uur in Soest met 53km een flits bon.Maar weer een leuke blog Arie Maas schreef me indertijd dat in Kazackstan de politieagent dat snelheids controle apperaat ,dat ding van zijn baas per dag of halve dag HUURT Andere landen andere gebruiken

  • ed12345

    Ronald no even je schrijft Hongarije goed en NL supergoed is misschien waar ,maar zou jij terug willen?je weet nooit wat de toekomst brengt maar ik liever niet het is er mij een beetje te vol en de puntjes worden mij een beetje te enthousiast op de ie gezet

  • gjcamps

    Ronald, je verhaal klopt, alles gaat in Rusland sneller, het verkeer maar ook een mensenleven. Dat het verkeer anders is moet ook wel, de afstanden zijn groter en je wilt toch ook nog wat meer gedaan krijgen dan 1 afspraak per dag. De wegen zijn een stuk breeder en meestal ontbreekt de wegmarkering zodat je overal mag rijden. Wat ook altijd leuk is het seinen met je lampen als er een politie controle is. In Nederland luisteren we naar de radio voor de flitsers.

  • schoenmakers1

    heel simpel verhaal, de economie zal in rusland meer groeien als in Hongarije en in Hongarije ook weer meer als in het geweldige nederland, hier probeert men alles stil te zetten met een of andere rotsmoes, en ja, zelfs de economie gaat er mee naar de knoppen

  • flyinghollander

    Bezine is niet goedkoop, komt alleen omdat de EURO naar Roebel duur is, ik heb daar nog getankt voor 14 roebel.
    Daarnaast deze snelheden vallen best mee nog. Als je daar juiste nummerbord hebt houd politie je helemaal niet aan of je koopt voor x bedrag een blauw zwaailicht.

  • W Geverink

    Er staan dan ook ontelbare russische 'ongelukken' op youtube, gefilmd door dashboard camera's. In Nederland is het verkeer dan wel niet zo snel maar wordt door de smalheid van de wegen met talloze bochten en bomen er vlak langs de spanning er gelukkig toch nog een beetje in gehouden.

  • Mozes

    Ronald Scholten, je zou ook columnist bij Playboy kunnen worden, daar gaat het ook altijd over vrouwen en snelle auto's.

  • alco1

    Hoe weet je dat?

  • Mozes

    Zelf gezien @alco.

  • Jan-Zonderland

    Daar hoef je je ook echt niet voor te schamen Mozes!

  • gjh

    mozes welke lectuur lees je nog meer ? ik heb wel een vermoeiden !!!

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.