Commentaar

1310 x bekeken 10 reacties

Begrijpelijk uitstelgedrag

Het wordt een echte cliffhanger met de aangescherpte eisen voor dieseltanks op het boerenerf.

Per 1 januari moeten deze opslagtanks voor trekkerbrandstof aan strengere eisen voldoen, maar meer dan de helft van de bedrijven heeft het nog niet voor elkaar. Aan de tijd ligt het niet. Vier jaar geleden lag er ook al een deadline. Omdat het toen zo'n zware bevalling was, kwam er uitstel.

Nu het begint te dagen dat er niet aan valt te ontkomen, wordt het dringen bij de leveranciers. Leveringsproblemen zijn het gevolg, waardoor het voor velen onmogelijk wordt de deadline te halen.

De lakse houding is goed verklaarbaar. Allereerst zit niemand te wachten op zo'n extra kostenpost van een paar duizend euro. De uitzoekerij die er bij hoort, is ook niet iets om naar uit te kijken. Je moet toch de markt even verkennen, je oriënteren op het aanbod en een keuze maken. Dat vraagt aandacht en tijd. Er is nog een factor. Een deel van de strengere eisen lijkt overdreven, zoals het verplichte mangat in de dieseltank. Welke controleur zal daar inklimmen?

Er is nog een factor die deze net-niet-tegenwerking begrijpelijk maakt: ervaring leert dat bij nieuwe regelgeving de soep uiteindelijk minder heet wordt gegeten dan opgediend. Dat leert de jaarlijkse discussie over het mest-uitrijdseizoen en, dichter bij dit onderwerp, de versoepeling voor het afvoeren van afgewerkte olie. Wie snel inspeelt op nieuwe regels, komt er nogal eens bekaaid af in vergelijking met de afwachters.

Begrijpelijk en verklaarbaar dus, dit uitstelgedrag.

Laatste reacties

  • maatje 1904

    Hoe gaan ze bij tankstations met een ondergrondse tank controleren?

  • Zuperboer

    Nieuwe tank is snel gekocht. Attamottamotta. Jouw verhaal klopt 100% Johan.

  • ploumenh

    Maatje 1904
    Ondergrondse tanks bij tankstations zijn voorzien van meetkabels en dienen om de zoveel tijd geheel doorgemeten te worden.

  • koestal

    steeds weer nieuwe regels bedenken , achter het bureau wil het wel

  • Mozes

    Mijn dieseltank voldoet aan alle eisen behalve dat er geen mangat in zit. Een ambtenaar van de gemeente vertelde mij dat dit noodzakelijk was om er in te kunnen kijken.
    Je zult maar controlerend ambtenaar zijn en je moet de hele dag boeren langs om je hoofd in een dieseltank te steken...... Hoe verhoudt zich dat met de arbo-regels voor ambtenaren? Daar komt nog bij dat, zodra de ambtenaar zijn hoofd in de dieseltank steekt hij nog niets kan zien want dan heeft hij geen licht meer. Voor sommige regels heb ik wel begrip maar deze is echt belachelijk.

  • minasblunders1

    Mozes, ze kijken even bij het licht van een aansteker...........

  • koestal

    Hoeveel certificaten moeten er wel bij een dieseltank zijn ?

  • Gerjo-Kompier1

    Geen uitstelgedrag, maar een bewuste keuze om nog geen nieuwe tank aan te schaffen. Als rode diesel niet was afgeschaft, dan had ik het wel gedaan. Maar als kleingebruiker is het nu voordeliger om bij de onbemande pomp in de buurt te tanken.

  • Gerjo-Kompier1

    Over het verplichte mangat: ik kan mij zoiets voorstellen voor de grotere tanks van bv meer dan 4000 liter. In een tank van 1200 liter kan toch geen man kruipen. Bij kleine tanks is een vulgat / inspectieopening van 10 cm doorsnede voldoende om met een camera of endoscoop elk hoekje, gaatje en roestpikkeltje op de foto te zetten. Hoef je ook niet met je hoofd in de dieseldamp te hangen.

  • somporn

    Dus de inspectie van de tank wordt nog duurder,omdat de ambtenaar straks met persluchtmasker in de tank moet kijken omdat er anders gezondheidsschade kan zijn.Laat jullie toch niet gek maken,het is 1 grote naaierij en de kiwa lacht zich rot en verdient dikke knaken.Je kunt nog beter een 200 liter olievat vol tanken en deze in de hoek zetten.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.