Commentaar

1251 x bekeken 1 reactie

Vleeswereld in beweging

De vleeswereld ligt onder een constant bombardement vanuit media en actiegroepen dat het allemaal anders moet.

Duurzamer, diervriendelijker, milieuvriendelijker, veiliger, transparanter, de wensen zijn bijna eindeloos en bovendien soms tegenstrijdig. Zo komen milieu, gezondheid en dierwelzijn lang niet altijd op hetzelfde neer. Daarbij is de concurrentie moordend en de marges krap.

Geen lekkere positie dus. Toch is er wel degelijk beweging. Sommige partijen maken serieus werk van de maatschappelijke kritiek. Twee nieuwsfeiten van deze week illustreren dat. Jumbo maakt de belofte waar dat alle vlees voorzien wordt van tenminste één Beter Leven ster. Die toezegging is vorig jaar gedaan in een convenant met meerdere partijen, waaronder CBL en LTO.

Naast de supermarkten toont Vion zich gevoelig voor maatschappelijke onvrede. Het vleesbedrijf maakte donderdag bekend keuringsrapporten en gegevens over kwaliteit en kwantiteit van slachtingen openbaar te maken. Deze vergaande transparantie is het antwoord op de ietwat opgeklopte affaire van vorig jaar met een partij biologisch vlees waarmee was gefraudeerd.

Beide bedrijven laten hiermee zien serieus aan de slag te willen met verandering en verbetering. Ze stellen zich kwetsbaar op. Het is te hopen dat het publiek en iedereen die in naam daarvan lawaai maakt, dit weten te waarderen.

Eén reactie

  • sturk

    Het grootste probleem bij de gemiddelde consument is dat ze het met de mond belijden, maar uiteindelijk niet willen betalen.
    (op een kleine groep na misschien )

Of registreer je om te kunnen reageren.