Redactieblog

1895 x bekeken 8 reacties

Verborgen melk

Op elk bedrijf ligt verborgen melk. Wanneer boeren meer openminded zouden zijn, zou de rentabiliteit op menig bedrijf verbeteren.

Zijn boeren dan niet goed boer? Natuurlijk wel, maar ze doen vaak de dingen zoals ze het doen zonder zich af te vragen of ze ook beter kunnen. Veel boeren werken op traditie en eigenlijk zou je met meer ambitie verder komen.

Veranderingen in de bedrijfsvoering zijn vaak moeizaam te introduceren. Bij een generatiewisseling heb je zo'n moment of bij een andere ingrijpende beslissing. Verbeteringen in de bedrijfsvoering, daar is de boer zelf verantwoordelijk voor en door zelf regelmatig in de spiegel te kijken, met je bedrijfsvoering, kom je er achter wie je bent, wat voor bedrijf je hebt en wat de sterke en zwakke punten zijn. En als je niet in de spiegel durft te kijken, komt de inspiratie van je adviseurs, vanuit de media  of een studieclub. Heb het lef om je eens een keer als ondernemer of als bedrijf onder handen te laten nemen door een expert, die jou vraagt, die kijkt, die jouw resultaten leest en dan vervolgens in een interactief gesprek je nieuw perspectief in de bedrijfsvoering geeft. Veel adviseurs zijn, en ik benoem dat wat oneerbiedig, "naar de bek praters". Ze zijn adviseurs omdat ze graag een dienst of product willen slijten. Veel  verbeterpunten van een bedrijf blijven onbenoemd  uit vrees voor klantverlies.

Wanneer je vraagt aan een boer, 'waar stuur je op in je dagelijkse bedrijfsvoering?', zijn er weinig antwoorden en wanneer ze er wel zijn, zijn ze vaak divers. Uiteraard moeten het zaken zijn, die je kunt beïnvloeden. Ik zou antwoorden: kilo's melk per koe per dag, aantal koeien niet in de tank, het aantal geïnsemineerde koeien van de week. Mijn lijstje hoeft niet het lijstje te zijn van iemand anders, als er maar een sturing op resultaat is. In je jaarplan pak je andere zaken aan. Ook zeker niet van alles en nog wat op de schop.

Optimalisatie maakt verborgen melk wit en dat is de motor voor bedrijfsontwikkeling.

Laatste reacties

  • joannes

    Goed verhaal! Maar op dit ogenblik is er Melk genoeg, er is teveel om de prijs te handhaven! Meer Melk onder Minder dieren zou de oplossing zijn!

  • Reactie verwijderd door een beheerder

  • geitelarije

    Meer melk onder minder dieren krijg je nog steeds door kritisch naar de bedrijfsvoering te kijken joannes.

  • farmerbn

    Scherp letten op resultaten is mooi maar niet voor elke veehouder van belang. Juist die veehouders hebben in de spiegel gekeken en voor zichzelf bepaald dat die scherpte hen niet gelukkig maakt. Dus scherp boeren voor boeren die dat willen en minder scherp voor de anderen.

  • joohoo

    Dit houdt dus in dat de adviseur ook wordt aangesproken bij foute adviezen. Balans vinden tussen gezondheid-voerefect-veranderende wetgeving-weersinvloeden-werkplezier-etc. Dit brengd een leger van advieseurs op de been. Daarin moet je ook selecteren!.

  • Grazer

    Sinds wanneer is een verkoper een adviseur geworden?

  • koestal

    van al die onzinnige administratie komt er niet meer melk ,alleen maar veel papier en kopzorgen

  • Broer

    Goed verhaal maar weinig nieuws.
    Op school werd je bij de hand genomen als het resultaat achterbleef.
    Zodoende kon bijna iedereen slagen.
    Eénmaal zelfstandig aan de slag als ondernemer zie je de verschillen.
    En wie hulp het meest nodig heeft doet dat vaak het minst.
    Ambities verschillen enorm en de tijd wijst uit of verwachtingen waarheid worden.
    Het halen van een inkomen uit je bedrijf is mij te min.
    Ik vindt dat je minimaal je opvolger ook perspectief moet bieden.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.