Commentaar

674 x bekeken 4 reacties

Stap FarmFrites smaakt naar meer

FarmFrites gaat meer betalen voor kwaliteit. Telers die rassen telen met eigenschappen die de afnemer graag wil, krijgen een bonus.

Het reeds bestaande verschil in vergoeding wordt groter. Zo wil de aardappelverwerker de productie beter afstemmen op de vraag.

 

Samenwerking in de keten, heet dat. Als schakels samen de klant zo goed mogelijk bedienen, in plaats van elkaar de tent uitvechten, is dat beter voor iedereen. Het klinkt zo eenvoudig, toch is het nog steeds geen vanzelfsprekendheid.

In delen van de agrosector, en niet alleen in de akkerbouw, wordt de afnemer nog altijd gezien als diegene waarmee je de strijd aangaat. Als 'vijand' die maar één doel heeft: voor een dubbeltje op de eerste rang zitten,  over de rug van de boer.

 

De geschiedenis heeft natuurlijk genoeg bevestiging gegeven voor dit soort wantrouwen. Maar een goede basis voor de toekomst is het niet. Productieketens waarin de schakels samenwerken hebben de betere papieren. Noem het ketenintegratie, clustervorming of wat ook.

 

De succesvoorbeelden zijn vooral te vinden in de rundveehouderij, zoals VanDrie en FrieslandCampina, elk volgens geheel eigen recept. In de akkerbouw zet deze ontwikkeling nu ook door. FarmFrites zet, overigens niet als enige, een stap in de goede richting. Dat smaakt naar meer.

Laatste reacties

  • FarmerNL

    Wij teelde thuis 35 jaar geleden al rassen speciaal naar wens van de afnemer, in ons geval Kroef in Odiliapeel. Ze moesten ook alrijd kleintjes hebben, dus veel Kg pootgoed en alles onder de 50 leveren was de wens.
    dit 25 jaar naar volle tevredenheid gedaan, en je ziet in Noord-Midden Limburg en Brabant nog steeds veel mensen die speciaal voor Kroef tellen.
    Dus wat nu zo bijzonder aan Farmfrites moet zijn ontgaat mij, zegt misschien meer over de manier waarop dat Farmfrites tot nu toe heeft geprobeerd om zo goedkoop mogelijk zijn grondstoffen binnen te krijgen en dat ze nu iets voor zekerheid kiezen.

  • schoenmakers1

    de aangehaalde succesvoorbeelden zoals vandrie en fc, nou ik weet niet of we met die organisaties wel zo gelukkig moeten zijn

  • info36

    Johan Opperwaal heeft de uitzending gemist van 2 dagen geleden van Zembla, daarin kun je zien hoe goed de supermarktketens samenwerken in de keten. Laat me niet lachen Johan. En hemel Farm Frites maar niet op want dat is niet het beste voorbeeld.

  • ed12345

    Het precies telen wat de klant wil doen we hier al ruim 25 jaar in de soya de premie is dan soms 40% bovenop de gewone prijs

Of registreer je om te kunnen reageren.