Redactieblog

948 x bekeken 7 reacties

Landwegheffing

Er komt een nieuwe belastingheffing aan: de 'landwegheffing'. Tenminste, als het aan twee Friese PvdA'ers ligt. In een ingezonden stuk in het blad VNG Magazine pleiten ze voor invoering van een extra belastingheffing.

Jelle de Visser, gemeenteraadslid in Leeuwarden en Remco Admiraal, lid van het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân willen snel een wetswijziging om deze nieuwe belasting in te voeren.

Het idee achter deze nieuwe heffing is dat de vervuiler betaalt. Diegenen die gebruik maken van de wegen op het platteland (boeren dus) moeten ook betalen voor het onderhoud. Boeren zouden volgens de plannenmakers 2 promille van de getaxeerde waarde van hun grond moeten betalen. Deze extra OZB-heffing zou neerkomen op ongeveer 5.000 euro per gemiddeld bedrijf volgens de PvdA'ers. Al met al een grote lastenverzwaring dus.

De twee initiatiefnemers stellen dat landbouwgemeenten de afgelopen jaren steeds meer geld kwijt zijn aan wegonderhoud in het landelijk gebied. De steeds zwaarder wordende machines zouden tot deze hogere onderhoudskosten leiden. Met het extra geld kan schade aan wegen door trekkers en vrachtwagens worden gecompenseerd. Admiraal en De Visser hopen dat hun plan door de landelijke politiek worden opgepakt. LTO Noord heeft – niet verrassend - inmiddels afwijzend gereageerd op het plan.

Nu valt er best iets te zeggen voor het principe dat gebruikers van voorzieningen daar ook zelf voor betalen. Zo raar is het idee van de twee PvdA'ers niet. Veel heffingen hebben met het gebruik van die voorzieningen te maken. Denk bijvoorbeeld aan accijnzen op drank en sigaretten of de motorrijtuigenbelasting. Toch vind ik de invoering van een landwegheffing geen goed idee. De maatstaf van heffing is verkeerd: belasten van bezit in plaats van gebruik. En waarom wel een extra heffing bij boeren en niet bij andere bedrijven die profiteren van ons wegennet? Zo hebben onze transportbedrijven veel baat bij goed onderhoud van onze snelwegen. Al die zwaarbeladen vrachtwagens veroorzaken veel extra onderhoud van de snelwegen.

Als er een landwegheffing ingevoerd wordt, kan het niet zo zijn dat alleen de boeren het haasje zijn. Dan moeten we ook een extra heffing OZB invoeren voor de transportbedrijven en alle anderen die profiteren van onze wegen. Volgens mij is de landwegheffing voor alleen boeren een doodlopende weg!

Laatste reacties

  • schoenmakers1

    dit onderwerp is al eerder besproken maar nog nooit is er op ingegaan dat de kosten van de wegen niet aan het kapot rijden liggen de laatste jaren maar aan de vele opstakels die er op gekomen zijn, ik hou mijn hart iedere keer vast als een weg afgesloten wordt voor onderhoud, iedere keer komt de weg er slechter uit als deze erin ging!

  • ACB

    Waar zijn ze gebleven de vakmensen van toen?....nee je kan je geld beter in dure gemeentehuizen kantoren en voor waterschappen. ( weet u nog , paar jaar geleden) en hoge salarissen en bonussen voor bepaalde figuren , dan is men goed bezig. Inplaats voor goede kwaliteit infrastructuur

  • Bressele-hoeve

    Denken die PvdA ers nou echt dat er alleen maar boeren op het platteland wonen en die wegen gebruiken??????

  • hortensia

    dan moet je alle weg gebruikers wegenbelasting heffen fietsers brommers invalide voertuigen en alles wat nog meer op straat rijd maar volgens mij zijn we al flik gepakt met de afschafing van de rode gasolie.
    ga nou maar ergens anders geld halen wat trouwens toch weer over de balk gegooid wordt maar daar mag je natuurlijk niks van zetten laat die k politiek zelf maar eens een natte rug krijgen van het werken

  • jop

    Wat denk je dat al die wegen in het buitengebied te lijden hebben van het opengooien van de bermen voor bekabeling. Voor elke nieuwe kabel moet de berm of weg open en de klus moet doorgaans snel geklaard. Daarna verzakt de weg omdat de berm die niet meer goed 'opsluit'. Ook het aanleggen van drempels veroorzaakt veel verzakking voor en achter de drempel. Wiens schuld is dat? Ach ja, de PvdA kan het weer eens niet laten.

  • ponthoeve

    Heffing voor gebruik??
    dan ook meteen de kilometerheffing in voeren voor iedere weggebruiker.

  • koestal

    waarom geen vaarweg belasting voor de pleziervaart ? de boeren betalen via het waterschap wel mee aan de faciliteiten van de pleziervaart ,dat is blijkbaar niet populair om dat te zeggen

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.