Redactieblog

913 x bekeken 1 reactie

Keurmerk voor vlees

Vlees ligt onder het vergrootglas. Nu weer een reportage van Zembla waarin gesteld wordt dat er gesjoemeld zou worden met het Good Farming Star keurmerk door Vion. Vervolgens wordt een en ander breed uitgemeten in de pers en op internet.

De Dierenbescherming, politici en de supermarkten Albert Heijn en Plus eisen een diepgaand onderzoek of zij geen beentje zijn gelicht door de slachter.

Vion ontkent alles en zegt dat Zembla geen enkel bewijs heeft voor de beweringen die in het programma worden geuit. Er wordt zelfs overwogen om Zembla aansprakelijk te gaan stellen voor de geleden schade. Of de beschuldigingen van de (ex)medewerkers van Vion nu wel of niet waar zijn, ze hebben grote gevolgen. Weer een nieuwe affaire over vlees is verschrikkelijk slecht voor het imago van alle keurmerken. Welke consument gelooft er nu nog in een kwaliteitskeurmerk als blijkt dat er zo vaak iets mis mee is. Denk bijvoorbeeld aan de recente massale fraude met vrije uitloopeieren, de paardenvleesaffaire. En nu dit weer. Als het om geld gaat zijn er maar weinig mensen en bedrijven te vertrouwen, lijkt het wel.

Hopelijk zijn de beschuldigingen die via Zembla zijn geuit niet waar. Als zelfs zo’n grote en belangrijke speler als Vion niet te vertrouwen is op dit punt zijn we wel heel erg in de aap gelogeerd. De agrarische sector met al haar initiatieven voor duurzaamheid heeft behoefte aan een stabiel, robuust en duurzaam imago. Dit mag niet verpest worden door slachterijen of de handel die alleen voor het snelle gewin op de korte termijn gaan.

Het lijkt wel of er weinig veranderd is in de loop der jaren. De verhalen van mijn grootouders dat je vroeger bij de slager donders goed moest uitkijken of de stukken vlees die je kreeg wel van je eigen sappige jonge stier waren, staan mij nog goed voor de geest. Als je niet uitkeek werd het verwisseld met vlees van een uitgemergeld dier van een noodslachting. Vlees verwisselen was en is nu eenmaal heel erg gemakkelijk, moeilijk te controleren en erg lucratief. Daarom zijn effectieve controles nodig. Desnoods met een vergrootglas. Uiteindelijk hebben daar alle partijen belang bij.

Eén reactie

  • trekker123

    Het is vrij simpel. Waar of niet waar doet er niet zoveel toe, als je een bepaalde berichtgeving maar blijft toeteren dan gaan mensen er op enig moment toch wel wat van geloven. Anderzijds is het een logisch gevolg van de ontwikkeling van de laatste 10-15 jaar. Hoe meer keurmerken je in het leven roept hoe onduidelijker het wordt en hoe meer je ook fraudes of beschuldigingen daarvan in het leven roept. De consument heeft zelf op enig moment wel in de gaten welk product hem goed bevalt. Om wat voor reden dan ook. Koffie van DE is koffie van DE. Heineken bier is Heineken bier. Zorg als leverancier voor een constante kwaliteit en probeer je met een eigen beeldmerk herkenbaar te maken. Geneuzel over duurzaamheid, gezondheid, diervriendelijkheid, laat maar zitten. Overheid moet gewoon zorgen dat iets wat niet deugt ook niet in de winkel ligt. En dat lukt ze redelijk goed.

Of registreer je om te kunnen reageren.