Redactieblog

1766 x bekeken 8 reacties

Combine-ren

Gezamenlijk gebruik van machines over de grenzen heen moet kosten kunnen verlagen.

Vorige week meldde ik dat we op vakantie met een kapotte auto in Frankrijk bleven hangen, maar feitelijk is dat maar de helft van het verhaal. We waren namelijk op fietsvakantie, en dan doet het er niet veel toe dat de auto stuk is. We begonnen in Luxemburg en zijn doorgefietst tot de Middellandse Zee. Een heel eind, met veel geklim: onderweg kwamen we zowel de Elzas als de Jura tegen. Lange hellingen en venijnige bulten. En dat met volle fietstassen, inclusief tent en slaapmatjes. We hoorden soms dan ook opmerkingen over onze leeftijd. Voor ons is fietsen niet heel bijzonder; we doen het al jaren. Vorig jaar fietsten we van Orléans naar de Middellandse Zee, en het jaar daarvoor vanaf huis naar Oost-Duitsland en Polen. Toch merken we wel dat de jaren gaan tellen. Niet zozeer het fietsen wordt een probleem, maar het kaartlezen. Op elke kruising moest ik mijn leesbril zoeken en na twee weken was daar weinig van over. Klem onder snelbinders, gedeukt onder een omvallende fiets en geplet in mijn broekzak.
Het leuke van deze tochten is dat je veel landbouw ziet. Graanvlakten in Noord-Frankrijk en langs de Rhône, lavendel bij Avignon, scheve veldjes in de bergen, druiven, luzerne, Limousins, nectarines, noem maar op.
En het leuke van Noord-Zuid rijden is dat je alle fasen van de graanoogst meemaakt. In Luxemburg startte men begin augustus met de combine, terwijl in Lotharingen hard gewerkt werd om alles eraf te krijgen voordat het onweer zou losbarsten. In de Elzas waren ze met de laatste stukken bezig en in de Jura werd stro geperst. Zuidelijker was geen graanland meer te herkennen. Er stond alleen nog mais en zonnebloemen. Toen we weer thuis waren, werd in Noord-Nederland juist het laatste graan geoogst. In Denemarken zijn ze nu nog bezig.
In Amerika, Rusland en Australië wordt de oogsttrein op transport gesteld naar noordelijke streken. De combines gaan met de oogst mee. In West-Europa doen we dat volgens mij niet, terwijl het toch ook hier zou moeten kunnen. Eerst oogsten in de Provence, dan in Noord-Frankrijk, vervolgens in Nederland en dan in Denemarken en Zweden. Ik heb geen idee waarom we dat niet doen. Misschien dat niemand zin heeft om het te organiseren. Of dat het technisch niet goed kan, omdat de zuidelijke boeren na het graan nog met korrelmais of zonnebloemen in de weer moeten. Of misschien zijn er administratieve belemmeringen, van nummerplaat tot verzekering.
Naar mijn idee zou het investeringen kunnen schelen als we de oogst op EU-schaal organiseerden. Een slimme zakenman moet er iets aan kunnen verdienen, of misschien is het iets voor een coöperatie. Zie ik iets over het hoofd? Ik houd mijn e-mail in de gaten.

Laatste reacties

  • Mels

    Die fransoos ziet me aankomen met combine..mentaliteitsverschil doet dit de das om.

  • ed12345

    Hr Strijker ik heb daar jaren geleden ook over nagedacht Het gaat ook voor N America niet overal op alleen aan de west kant waar het allemaal grootschalige bedrijven zijn
    Waar je in frankrijk op de grote vlaktes met het allergrootste materiaal kan komen gaat dat in veel andere gebieden in frankijk en luxenburg zeker niet op in veel gebieden ook in belgie en Nederland is een grote basis machine zonder maaibord al bijna niet te verplaatsen laat staan in te zetten op percelen van enkele ha's
    Een jongen bij ons uit de buurt heeft het een seizoen gedaan in mei in Texas beginnen en helemaal naar boven in noord Saskatchewan eind November en heeft de hele tijd video opnames gemaakt die ik op een winterse dag heb gezien Een ding viel me op grote vlaktes ja maar geen geweldige gewassen vaak veel onkruid of gewoon zichtbaar arme grond Dus conclusie in de betere streken hebben de boeren hun eigen machines tweede in N America gaat de betaling bij die reizende dorserers volgens een percentage van de oogst die wordt direct door loonwerker bij de de locale graanhandelaar (elevator) afgeleverd op zijn naam

  • trekker123

    De gedachte is interessant maar ga er maar eens aanrekenen. Kosten van transport, overnachting, catering, moet je ook nog personeel hebben dat bereid en bekwaam is om dat te doen. En dan moet je het met de klantenkring nog rond zien te krijgen. Wanneer het zover is dat je het daar mee moet verdienen wordt het tijd om wat anders te gaan doen. Maar bv in de conserven gebeurt dat ook. Nederlandse machines beginnen in Spanje en komen dan later in het seizoen naar Nederland. Als de arealen er zijn en de gebieden liggen wat seizoen betreft ver genoeg uit elkaar dan zijn er mogelijkheden. Maar voorlopig koopt een boer makkelijker een maaidorser dan dat een erwtenteler een viner aanschaft en dat zal ook nog wel even zo blijven.

  • Khalid en zijn maten

    Ik heb destijds in Texas ook bij een custom harvesting company gewerkt,er word inderdaad gedorsen van zuid naar Noord,en alle jongens op de combine hadden vrachtauto rijbewijs en voor elke combine was er een truck en dieplader die van de harvesting company was. Dit bedrijf bezat ook een aantal kiepopleggers en hopperbottoms om het graan per truck af te voeren. Als je in het noorden klaar was kon je als je pech had in November /December de laatste soya in Texas nog gaan dorsen....

  • ed12345

    Trekker 123 die bedrijven hebben meerdere campers bij zich en zoals Khalid schrijft hebben ze hun eigen vervoer en vaak de vrouw van de baas kookt er zijn bedrijven die dit al voor de derde generatie doen een ervan in Saskatchwan heeft ook een tak die combine onderdelen maakt om de machine beter te laten functioneren of meer capciteit te geven in het begin maakte oa International en John Deere de grap mee nu kun je die delen vaak al op een nieuwe machine bestellen de heel brede maaiborden met doeken ipv een vijzel is er een van een andere is een echt betere dorskorf (ik had er een op 'mn vorige combine opgezet)m'n nieuwe zat er al een op af fabriek Als wij denken dat we weten wat dorsen is kunnen we nog veel leren van die mannen

  • trekker123

    Ja, dat bedoel ik. Alsof het reizen met zo'n hele karavaan met bijbehorende voertuigen in West Europa gratis is.... Hoeveel maaidorser chauffeurs zijn er in Europa die ook de vereiste papieren hebben om een vrachtwagen te mogen besturen? Nou weet ik wel dat je vanaf een duizend of 5 een chauffeursdiploma kunt halen, maar toch....

  • agri2

    Bij mijn weten is het voormalige landbouwbedrijf Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen er in het verleden mee bezig geweest. Het is nooit van de grond gekomen omdat het klimaat in het Westen van Europa te wisselvallig is. Als in het bijvoorbeeld in Noord-Frankrijk wat te lang regent, komt de oogst in Nederland in de knel. Het systeem werkt prima in een gebied met een landklimaat, daar heb je lange dagen dat je kunt oogsten en een paar weken later oogsten na afrijping is ook niet zo'n probleem, het graan behoud zijn kwaliteit wel.
    Met de conservenerwten lukt het wel omdat die ook met slecht weer worden geoogst.
    Als je het al zou doen werkt het systeem het beste bij grotere bedrijven, daar komen grote machines het beste tot zijn recht, is de afvoer van graan niet zo'n probleem en je hoeft minder vaak te verplaatsen, maar wel over grotere afstanden.

  • eXtratrekker

    In Nederland lossen we dat op met eXtra trekker (www.extratrekker.nl) door in ieder geval het vervoer van gewassen landelijk te verzorgen met trekkers en haakarm carriers als transportservice voor oa loonbedrijven en grondverzetbedrijven, wanneer de transportafstand door schaalvergroting oploopt en inzet van vrachtauto's niet mogelijk is. Het is een franchise formule waar met name boeren die gestopt zijn met hun bedrijf een rol krijgen als franchisenemer met een Claas trekker en 30 tons carrier. Er is plaats voor ca 30 deelnemers die in een periode van ca 36 maanden geworven worden. Dit concept biedt loonbedrijven de mogelijkheid de capaciteit tijdelijk te vergroten inclusief een ervaren chauffeur zonder dat men eerst zelf hoeft te investeren.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.