Commentaar
2294 x bekeken
10 reacties
Boeren betalen rekening prijzenoorlog
Albert Heijn verlaagde gisteren de prijzen van ongeveer 1.000 artikelen. De slag wordt vooral gevoerd met A-merken. Sommige producten worden tot 20 procent goedkoper.
De marktleider gaat de strijd aan tegen prijsvechter Lidl. Concurrenten als Jumbo, C1000 en Plus moeten mee in de prijzenslag.
De laatste prijzenoorlog dateert van 2003 tot 2006. De lagere prijzen kosten de supermarkten ook nu weer veel geld. De vraag is op wie zij dit gaan verhalen. De marges in de branche zijn al smal. Volgens sommigen is er in de afgelopen maanden wat vet gekweekt, als een soort 'oorlogskas'. Deze is nooit toereikend. De supermarkten zullen zeker nog verder op kosten besparen. Het staat innovatie in de weg. Onvermijdelijk komen ook de inkoopprijzen onder druk. De leveranciers, dus ook boeren en tuinders, gaan uiteindelijk de rekening betalen; een vorige week getekend akkoord tussen Albert Heijn en LTO Nederland over relatie op continuïteit, transparantie, veiligheid en zekerheid ten spijt.
De prijzenoorlog lijkt op korte termijn in het belang van de consument, maar strookt totaal niet met andere ambities in de voedselketen. Van de toeleveranciers worden stappen gevraagd op gebied van productiemethoden, dierenwelzijn en duurzaamheid. De vraag is of de supermarkten deze extra kwaliteiten straks nog wel durven door te berekenen in de winkelprijs. Het is slecht voor de bewustwording. De prijzenoorlog kent eigenlijk alleen maar slachtoffers.
Reageren? Login hier
Of registreer je om te kunnen reageren.