Redactieblog

1011 x bekeken 4 reacties

Beleving gaat boven inhoud

Campina-melk, rijk aan jodium en biotine, is vanaf 1 januari 2014 geen speciaalmelk meer. Wel goed voor de gezondheid van de consument, maar die gelooft er niet in.

Dat blijkt uit onderzoek van FrieslandCampina (FC). De consument hecht niet aan feiten, maar aan beleving. De koe moet goed verzorgd worden, in de wei te zien zijn, zodat de consument de natuurlijkheid ervaart.

Een hele stap van FrieslandCampina. De driehonderd boeren, die via speciale mineralen in voer en aangepaste kunstmest aan de eisen van FC voldeden, worden bedankt voor hun moeite. Voor de extra kosten die ze maakten, kregen ze een plus op de melkprijs. Die vervalt straks ook. Mislukt project dus.

Of een voortschrijdend inzicht. De maatschappij denkt steeds meer in beelden. Als er een paar zieke kippen in een stal met 20.000 dieren worden gefotografeerd maakt de publiciteit er plofkippen van. Als een Schotse hooglander in het natuurgebied bij Lelystad doodgaat en wordt opgegeten door roofdieren, spreekt men er schande van. Als in een strenge winter de mollen en muizen in de grond het loodje leggen, zien we het niet en zwijgen.

Kortom, het gaat om beeld en beleving. De maatschappij wordt oppervlakkiger. Dat heeft FC geconstateerd in haar consumenten onderzoek. Dus gaat het meer richting weidemelk en welzijn van dieren, zodanig, dat de consument het kan zien.

Dat leidt ongetwijfeld tot hogere toeslagen voor weidegang. Wij houden er rekening mee bij onze nieuwbouw en uitbreiding van het aantal koeien. En laten we wel zijn, het is goed dat FC de beweging in de maatschappij onderkent. Als boer hebben we er vaak te weinig oog voor. Onze coöperatie dient ons oog en oor in de samenleving te zijn.

Laatste reacties

  • agratax2

    Beste vergaderboer je neemt zelf niet verantwoording voor het onderkennen van de maatschappelijke processen. De cooperatie stel jij verantwoordlijk voor dit proces en dan te weten dat er geen wezenlijk verschil tussen cooperatie en boerenbedrijf. Het een is het verlengstk van het andere, dus waarom niet als een man de verantwoording nemen en samen op de veranderingen constateren en samen trachten op deze trends in te spelen. Nee de boer verwacht van zijn coop dat die de trends volgt er op inspeelt en dan zijn leden van een betere prijs voorziet als die het trend volgen ondersteunen. Mijns inziens moet er een wisselwerking zijn, boeren zijn evenals de leiding van de coop ondernemers en staan op gelijke hoogte.

  • drientje

    Vergaderboer, de koeien in de wei zal wel in jouw straatje passen, en zeker als de FC er een meer prijs voor betaald. Maar als je op een pak melk ziet wat de voorwaarden zijn rijst meteen de vraag, hoe controleer je dat. En als de consument, maatschappelijke organisaties of een programma als kassa er achter komt dat er maar een deel van de Koeien(droge) of de koeien maar een zeer beperkte periode in de wei hebben gelopen, heb de poppen evenzo goed aan het dansen. Bovendien zie je af en toe zulke schrale koeien dat de burger zich al snel afvraagt of dit geen dierverwaarlozing is.

  • antibioticasyndicaat

    Eerlijk duurt het langst, Drientje

  • koestal

    Maar het mag niet veel kosten,de portemonnee van de consument is heilig

Of registreer je om te kunnen reageren.