Commentaar

1854 x bekeken 9 reacties

AH niet trots op varkens

De varkenshouderij heeft na de wake-up call in 1997 het roer omgegooid. Van ‘wij zijn baas op eigen erf’, werd het parool ‘de luiken open, we hebben niks te verbergen’.

De stallen zijn op de schop gegaan. Zeugen kregen bewegingsvrijheid, biggen en vleesvarkens veel meer ruimte, er is geïnvesteerd in ventilatie, voeding en vakmanschap. Dat heeft zeker effect: afwijkend, stereotiep gedrag is geen item meer en de sector heeft haar trots weer terug. ‘Kom maar op, burger, we zijn trots op waar we nu staan’.

Maar de retail denkt toch anders. Albert Heijn organiseert eind september open dagen bij boeren en tuinders, maar sluit daarvan varkens- en vleeskuikenhouders uit. Officieel vanwege de hygiënemaatregelen, maar niemand die dat gelooft. Nee, Appie lijkt nog steeds bang om de burger het huidige varkens- en pluimveebedrijf te tonen. Hij vreest de reacties van de burger, een afbreukrisico. Vreemd, want AH pronkt wel met beter leven varkensvlees.
Hoe je ook denkt over de motieven van AH, feit is dat het een zorgelijke ontwikkeling is. Vijftien jaar inzet op communicatie, op openheid op verandering in de sector en nog steeds is de intensieve veehouderij de verschoppeling in de landbouw. Dat is wrang en belooft weinig goeds voor de toekomst. Want als een van je belangrijkste afnemers niet trots op je is, niet met je durft te pronken, dan ben je als leverancier makkelijk inwisselbaar.

Laatste reacties

  • trijnie

    Allemaal politiek van AH. Zij weten maar al te goed dat mensen graag vlees willen eten maar er toch liever niet aan herinnerd worden dat het een levend beest is geweest.
    Deze klanten worden gesust met het 1 ster vlees, waarvan de herkomst niet eens wordt aangegeven wat het inhoudt.

  • ikkethuis

    AH organiseerd heus geen opendag omdat dit leuk is voor de boeren, Ze doet dit om haar eigen imago op te krikken, koeien in de wei, biologische tuinbouw, kleinschalig, dat past allemaal in het straatje van de ah. Geen mega stallen en zielige beesten die geslacht worden.

  • ed12345

    Robert het is en blijft voor de klant en de grutter de bekende duim en wijsvinger beweging anders gaat de klant naar b.v Lidl het verhaal wordt even anders als er b'v. een auto gekocht wordt .Als ik in NL ben zie steeds de gemiddelde auto groter en duurder worden ,dat mag schijnbaar gerust wat extra kosten

  • fransderondhoeven

    waarom wil AH dan wel mega winkels met zelf scan apparatuur zodat de klant niet eens een praatje kan maken met de kassière massa massa en nog eens massa vakken vullers die niet veel kosten en hard werken massa massa en dan ons dieren houders verwijten maken verbeter de wereld begin bij je zelf ga naar de kleinere winkels voor persoonlijk contact en een eerlijk product bij AH word je staande belazerd

  • trijnie

    Zo gaat dat grotere stallen, grotere winkels.......en de kleinere gaat kapot.
    Het is de tijdgeest, nooit genoeg.

  • koestal

    ze willen er wel graag aan verdienen

  • iptho1

    Dit stukje van Robert Bodde haalt natuurlijk niet de Nederlandse grote dagbladen die ook de burger onder ogen krijgt.
    Jammer, misschien gaan er dan toch wat stemmen op onder de mensen massa om ook op varkens en kippen bedrijven te gaan kijken.

  • mts versmissen

    Ze willen de burgers dom houden en niet de waarheid laten zien
    Nu geloven de mensen ah dan niet meer.

  • mts reijrink

    laat AH dan ook de bedorven konijnen karkasjes uit china zien En degoede producten uit ons land links laten liggen .

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.